När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Zoidar »

Tycks vara återkommande. När jag mår bra är fokus på helt andra saker, men när jag mår dåligt tänker jag på pengar. Dåligt mående gör mig självfixerad och bra mående tar min fokus utåt mot världen. Exakt vad göra åt det är väl inte helt uppenbart. Jag bara konstaterar.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Geta »

Saknar du pengar?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Zoidar »

Geta wrote: 14 Apr 2023, 14:53Saknar du pengar?
Nej!

Jag sa till en klient att jag tjänade bra. Det tyckte han var roligt. Han sa: "Varken du eller jag tjänar bra med pengar". Det är ju relativt det där. Har man 100 000kr är man inte fattig iaf.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Klankedinken »

Jag kan tolka det som att man fokuserar på det som är svagt hos en när man mår dåligt men det är inte som att allting är bra bara för att man har allt i livet?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 14 Apr 2023, 15:12 Jag kan tolka det som att man fokuserar på det som är svagt hos en när man mår dåligt men det är inte som att allting är bra bara för att man har allt i livet?
Nej, snarare tycks det vara så att de som har "allt" börjar med droger.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Geta »

Jag tycker att jag har bra pension som räcker bra. Men det är bara lite
över det som räknas som fattigpensionär.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Zoidar »

Geta wrote: 14 Apr 2023, 15:17 Jag tycker att jag har bra pension som räcker bra. Men det är bara lite
över det som räknas som fattigpensionär.
Ja, vissa skulle kanske tycka du är fattig. Men du är ju rik pga. att du inte har så höga ekonomiska krav.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 14 Apr 2023, 15:19
Geta wrote: 14 Apr 2023, 15:17 Jag tycker att jag har bra pension som räcker bra. Men det är bara lite
över det som räknas som fattigpensionär.
Ja, vissa skulle kanske tycka du är fattig. Men du är ju rik pga. att du inte har så höga ekonomiska krav.
Känslan talar för skillnaden mellan det du har och det du vill uppnå, i alla fall enligt Jordan Peterson.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Geta »

Jag vill inte uppnå något. Det stämmer att jag har små omkostnader.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Klankedinken »

Problemet jag föreställer mig är att man i våran ålder vill ha tjej eller barn t.ex. Då räcker det inte med en städlön.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Geta »

Då är det nog inte inkomsten som är problemet utan den psykiska statusen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När jag mår dåligt tänker jag på pengar

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 14 Apr 2023, 15:57 Då är det nog inte inkomsten som är problemet utan den psykiska statusen.
Enligt en del så innebär inte mycket pengar ett gott psykiskt status men det finns många åsikter om den frågan..

Tänker att vi ändå strävar efter att ha "normala" saker eller sådant vi har svårt att lämna bakom oss?
Post Reply