Att inte bjuda in till begravning

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Långsökt
Magnesiummedlem
Posts: 25
Joined: 17 Oct 2022, 03:58

Att inte bjuda in till begravning

Post by Långsökt »

Jag hade en nära vän som vi kan kalla Micke. Han hade förlorat sin pappa i en ovanlig sjukdom när han var liten. På den tiden visste man inte att det var ärftligt så läkarna hade försäkrat honom och hans bror att de inte kunde bli drabbade.

För några år sedan sa han till mig att han ville bli begraven i en minneslund med sina morföräldrar. Det förvånade mig eftersom han inte var så gammal. Han hade haft ett förhållande en lägre tid och oftast vill man ju bli begraven med en partner man haft en stor del av livet och inte med äldre släktingar.

Men inte långt därefter så blev han sjuk vilket ledde till svåra hjärnskador. Pratade med hans mamma som sa att han inte hade lågt kvar och hon skulle höra av sig om något hände. Vilket jag tolkade som att hon skulle höra av sig när han dog.

Men igår ringde en gemensam vän och sa att Micke stod som avliden på Ratsit. Visade sig att mamman och brodern begravt honom utan någon dödsannons så ingen utanför familjen som kände Micke hade varit närvarande.

Jag vet att en dödsannons är dyr. Men det hade ju räckt med att säga till någon av oss som kände honom så hade vi kommit.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Krokus »

Det låter som att mamman enbart ville ha familjen på begravningen. Tråkigt för din skull. Jag beklagar sorgen och förlusten! ❤️
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Geta »

Idag händer det ofta att anhöriga inte sätter in dödsannonser i
tidningarna. Man förenklar mycket och ofta samlas man bara
runt en urna. Det står i annonser att begravningen ska ske
bara inom den närmaste kretsen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Långsökt
Magnesiummedlem
Posts: 25
Joined: 17 Oct 2022, 03:58

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Långsökt »

Krokus wrote: 17 Apr 2023, 16:57 Det låter som att mamman enbart ville ha familjen på begravningen. Tråkigt för din skull. Jag beklagar sorgen och förlusten! ❤️
Ja det tror jag också. Undrar varför? Micke fick som barn inte veta om pappas sjukdom mer än att han ”blivit galen”. Så det verkar ha varit väldigt skamligt och inte något de talade om. En attityd som jag också känner igen från min släkt.

Det tog ganska lång tid innan det stod klart att Micke hade en demenssjukdom och under den tiden blev han ganska personlighetsförändrad och tappade kontakten med en hel del från sitt friska liv.
Geta wrote: 17 Apr 2023, 17:00 Idag händer det ofta att anhöriga inte sätter in dödsannonser i
tidningarna. Man förenklar mycket och ofta samlas man bara
runt en urna. Det står i annonser att begravningen ska ske
bara inom den närmaste kretsen.
Ja, idag är det dessutom många som inte har någon tidning. Man kan annonsera dödsfallet på Facebook, men numera är det allt färre under 50 som är aktiva där, så det finns ingen samlingspunkt länge.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Richard »

Jag hade en kompis som tyvärr gick bort alldeles för tidigt, han o hans familj var Jehovas vittnen så jag var aldrig på någon begravning.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Geta »

Vi har haft släktingar hos Jehovas vittnen. Min mamma var en gång med
på en begravning där.

Nu kan man se på Ratsit om någon har dött under tre månader.

Det är upplysande om man i dödsannonsen i tidningen vill samla ihop
pengar till någon patientförening. Hur den döde dött.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Koi »

Ingen gick på farmors urnsättning. Inte ens farsan. Min kusin stod där ensam och övervakade det hela. Blev ingen begravning. Ingen annons heller vad jag vet om.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Geta »

Idag förenklas det mycket, när det gäller begravningar. Det blir dyrt
med begravningar och alla i släkten håller nog inte sams.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att inte bjuda in till begravning

Post by Fantasio »

Min stackars pappa fick ingen begravning. Han gravsattes när vi var fyra personer närvarande.
Post Reply