Syndarnas rum!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Syndarnas rum!

Post by Klankedinken »

Här skriver vi ner all mat som vi stoppar i oss som vi skäms för!

Glass, pizza och läsk idag!

Orsak?
Igår cyklade jag 45 minuter samt gick en promenad på en timme och jag fick ett stort sug efter pizza!

Igår så åt jag egentligen inget kompenserande så då slog kroppen igång lite extra idag och jag föll för snabbmat!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Syndarnas rum!

Post by Leakim97 »

Jag lyssnade på ditt råd. Istället för 2x stycksaker choklad äter jag nu en baguette till kvällen
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Syndarnas rum!

Post by Klankedinken »

Okej?

Prisjämförelse
Kalorijämförelse
Näringsjämförelse!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Syndarnas rum!

Post by Leakim97 »

Pris lite dyrare
kalorier ungefär samma dvs 600
näringsinnehåll mycket bättre
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Syndarnas rum!

Post by Klankedinken »

Den slutgiltiga frågan..

Om du inte hade tänkt på att du ville äta nyttigare, hade du då köpt mackan istället för chokladen?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Syndarnas rum!

Post by Klankedinken »

Sitter och äter min Ben and Jerrys och tänker på min kaloribalans!

1500 för pizza
1000 för ben and jerrys

min cykeltur som bara var 45 minuter förbränner kanske 600-800 kalorier plus en kort promenad på kanske 150-200 kalorier..

Eftersom jag bär mycket vikt så har jag en basförbränning på 2000 kalorier så då landar jag någonstans mellan 2800-3000 kalorier i förbränning samtidigt som jag äter minst 2500 kalorier!

Till mitt försvar så cyklade jag samma runda igår utan att äta något särskilt så då lägger jag på cirka 400 kalorier och då har jag ätit för cirka 3200 idag om jag tror att kroppen bestämmer själv hur mycket man ska äta.. å andra sidan så kanske jag inte äter hela ben and jerrys!

Bara så ni förstår hur jag tänker!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Syndarnas rum!

Post by Leakim97 »

Klankedinken wrote: 18 Apr 2023, 16:19 Den slutgiltiga frågan..

Om du inte hade tänkt på att du ville äta nyttigare, hade du då köpt mackan istället för chokladen?
Hade köpt chokladen istället för mackan men med din tankeställare så tänkte jag att det är bättre att äta näringsrikt än skräp. Och mackan är i princip lika god

Låter som att du tänker lite grann som mig när det kommer till kalorier och balans. Jag tänker på sådant rätt mycket. Om det är bra eller dåligt vet jag inte..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Syndarnas rum!

Post by Zoidar »

Köpte en chokladbeskvi till kaffet. Var mer av stress än sug.
Last edited by Zoidar on 18 Apr 2023, 19:40, edited 1 time in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Syndarnas rum!

Post by Leakim97 »

Zoidar kör du med proteinpulver eller får du protein endast via mat? tänkte kring gymmet o bänken
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Syndarnas rum!

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 18 Apr 2023, 19:40 Zoidar kör du med proteinpulver eller får du protein endast via mat? tänkte kring gymmet o bänken
Nästan bara mat. Har proteinpulver, men tar det sällan.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Syndarnas rum!

Post by Klankedinken »

Leakim97 wrote: 18 Apr 2023, 19:32
Klankedinken wrote: 18 Apr 2023, 16:19 Den slutgiltiga frågan..

Om du inte hade tänkt på att du ville äta nyttigare, hade du då köpt mackan istället för chokladen?
Hade köpt chokladen istället för mackan men med din tankeställare så tänkte jag att det är bättre att äta näringsrikt än skräp. Och mackan är i princip lika god

Låter som att du tänker lite grann som mig när det kommer till kalorier och balans. Jag tänker på sådant rätt mycket. Om det är bra eller dåligt vet jag inte..
Jag märker att vi ofta hamnar i diskussion. Du spelar Dota också vilket jag har gjort i många år.
Det jag har förstått för min egen del är att min kropp sällan överkonsumerar kalorier. Därför har jag hemma både nyttigheter så som makrill i tomatsås, apelsin, äpplen. Men också en del onyttigheter. Min erfarenhet med diabetes har talat om för mig hur man ska sköta blodsocker och att hur snabbt kroppen tar upp socker i blodet måste matchas med en ansträngning, annars lagras det som fett, vilket är negativt.

En baguette vs 2 chokladbitar är egentligen ingen stor skillnad eftersom att baguetten består av vitt bröd plus lite innehåll som egentligen inte gör så stor skillnad för näringsvärdet. Chokladen å andra sidan är socker och fett och sockret omvandlas snabbt till blodsocker och om du inte gör nånting med blodsockret så blir det fettvävnad.

För mig så finns det otroligt mycket man kan göra! Dels ska näringsvärdet inte tas på så stort allvar. Jag äter inte särskilt nyttigt och tar inga tillskott och jag har ändå inga brister i mineraler och vitaminer. Jag tar sockret på större allvar eftersom att jag vill må bra på det jag äter. Det finns en bok som kallas Blodsocker Blues som handlar om hur vi ska bete oss när vi äter och snabb energi ska användas på en gång och långsam energi innebär att det tar längre tid för maten att komma ut i blodsockret och då kan vi använda långsam energi när vi inte rör på kroppen så som vid datorspel och tv-tittande.

Det jag gjorde idag var att sätta i mig en pizza (snabbenergi) vänta 5-10 minuter så att magen börjat bryta ner maten och sen dra ut på en cykel tur med energin jag fick av pizzan! Skulle jag sitta hemma framför datorn så innebär det att all energi i pizzan skulle gå ut i blodsockret, insulin skulle skjuta i toppen (dåligt vid diabetes) och sedan skulle muskelförråden fyllas och resten lagras i fettvävnaden kring och i buken!

Att äta efter aktivitet helt enkelt!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Syndarnas rum!

Post by Leakim97 »

👍👍
Post Reply