Schizofreni gör ont själsligt?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Schizofreni gör ont själsligt?

Post by Leakim97 »

Det gör ont i själen
Livet med en psykossjukdom som schizofreni. Mediciner för att undvika att bli psykotisk. Grova tankestörningar och ett icke funktionellt tänkande. Avtrubbade affekter, avflackat känsloliv. Likgiltighet motivationsbrist. Bortfallna mentala funktioner. De här symtomen bidrar till en psykisk invaliditet. Ett grovt psykiskt handikapp.

Är det värt att leva? Tankarna kommer. Grubblerierna kommer. Är det värt att leva? Många gånger vill jag inte leva. Men jag vågar inte ta livet av mig. Skulle aldrig våga det. Det är svårt att hålla sig positiv. Det gäller att ta en dag i taget. Se det lilla ljusa se det lilla positiva. Öva på tacksamhet. Försöka tänka rätt. Det är väldigt svårt.

Den förr i tiden positiva jag har det mycket svårare idag att vara en positiv människa. Negativ -/ positiv negativ -/ positiv. Det spretar åt alla håll.

Har ni självmordstankar ibland? Ser ni ljust på livet?
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Schizofreni gör ont själsligt?

Post by Miika »

Det är klart det gör ont, så ont. Men jag måste kämpa på för grabbens skull, han behöver mig. Sen jag fick diagnosen KOL har jag förstått att jag kanske aldrig kommer att bli speciellt gammal. Man får ta en dag i taget som du skrev så bra
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23192
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Schizofreni gör ont själsligt?

Post by Zoidar »

Ta en dag i taget och öva tacksamhet låter vettigt. Det sista vi ska göra är ge oss en offermentalitet, du vet tankar som: "Mitt liv är värdelöst! Jag kan inte göra si, inte göra så. Andra har det mycket bättre! Det är orättvist!" Vet det är lätt att tänka så. Jag kommer på mig själv ibland med tanken att det är orättvist. Men det hjälper ingen att tycka synd om sig själv. Då blir allt bara mycket värre än det egentligen är.

Det är bra att få perspektiv till det hela. Det kan hjälpa att veta att det finns många som har det tufft på olika sätt och man är inte ensam med svårigheter. Det finns de som lider av mycket svåra åkommor och ändå är lyckliga och positiva. Mycket sitter i huvud och tankar. Jag vet att det inte är lätt. Och ibland känns det hopplöst. Men jag skulle säga att hopplöshet beror på en felaktig bild av verkligheten. Verkligheten är inte hopplös, även om vi ibland känner så.

Vet inte om det hjälper. Men mina tankar i alla fall.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Schizofreni gör ont själsligt?

Post by memphis »

Leakim, du kan prova vara glad åt det som du har kvar. Din förmåga att kommunicera till exempel. Att du inte lider av ordsallad. Att din kropp är frisk och kan träna. Att du kan äta god mat. Om man tänker så finns det saker att vara tacksam och glad för. Det kan lyfta upp dig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Schizofreni gör ont själsligt?

Post by Leakim97 »

Tack för tipsen ska göra mitt bästa på livsvägen framåt in i framtiden
Post Reply