Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Långsökt
Magnesiummedlem
Posts: 26
Joined: 17 Oct 2022, 03:58

Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Långsökt »

Det slog mig att prylar håller längre och längre idag. En 10 år gammal dator fungerar fortfarande att surfa med och för kontorsbruk. Som ung köper man på sig prylar, men när man kommer upp i medelåldern behöver man i princip inte köpa något mera.

Telefoner innehåller batterier som slits fysiskt och den komponenten kan vara svår att byta. Elektroniken håller i 10 år, men det som sätter stopp är hur länge man kan köra Bank ID på den.

Det här går igen även i kulturen. Förr när man köpte film och musik på fysiskt lagringsmedium så slets de ut, men idag när man streamar så åldras de inte. Går man in på en nyhetssida är man tvungen att kolla datumet för att veta om innehållet postades för 15 minuter sedan eller för 15 år sedan.

Samhället är byggt på att folk konsumerar och det har alltid varit naturligt att konsumera mindre ju äldre man blir. Men jag tänker att den åldern förskjuts nedåt hela tiden i takt med att produkter får allt längre livslängd. Jag lyssnade på Gökboet på Legimus, en inspelning som De Blindas Förening anordnade 1973, alltså för 50 år sedan. Men 1973 kunde man knappast lyssna på en 50 år gammal ljudbok, för de fanns inte.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24527
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Zoidar »

Intressanta tankar!
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8602
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by wasp »

Zoidar wrote: 27 Apr 2023, 23:33 Intressanta tankar!
Ja! Verkligen!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38259
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Geta »

Här på Viska är det köpa, köpa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38219
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by memphis »

Tycker att en smartphones livslängd verkar vara 2-3 år. Så har det varit för mig, förutom den första jag hade som var en iPhone. Den fungerade i sju år. Det är mjukvaran eller batteriet som går sönder.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60604
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Nissegossen »

Kör i allt datorer som står i grovsoprummet för utjänt elektronik och har gett bort kompletta stationära datorer till grannar och på viska. Är de försedda med lösenord, gör mig det samma, jag är inte intresserad, kör över befintligt operativsystem och lägger in senaste Linux. De är bra och lätt att lägga in Linux på Windows 7, det är de som står där. Har nu en stationär och två laptop, alla från grovsoprummet. Har en Windows 10 men den är inte ens uppkopplad.

Står mycket i grovsoprummet ger man det tid på sig finns allt för ett hem från möbler, husgeråd, lampor, radio/stereo datorer ja, allt för hemmet. Tycker jag gör en insats med återbruk av gamla saker.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38219
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by memphis »

Jag handlar också mycket second hand. Har alltid gillat loppisar och antikt. Hela mitt hem är i stort sett inrett med gamla möbler som jag antingen ärvt eller köpt second hand. Det enda som är köpt nytt är sängen och sänggaveln, och ett litet skåp från Ikea i badrummet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38219
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by memphis »

Det man sparar på är kvalitet. Äldre möbler var av betydligt bättre kvalitet än vad nya är. De tål att flytta med, hur många gånger som helst. Nackdel: de är tunga och jobbiga att flytta med.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60604
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Nissegossen »

Köpte en gammal skärm idag för 50 kr, sladdarna och adaptern var värda 50 spänn och jo, kopplade upp skärmen mot datorn och ja, den fungerar
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38259
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Geta »

Det låter bra, Nissegossen! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
☢️ Toriummedlem ☢️
Posts: 718
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Santina »

Jag har nästan bara begagnat hemma. Kanske inte just kläder där kanske 20% bara är begagnat. Jag handlar inte så mycket.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1712
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Historiens och slit- och slängsamhällets slut

Post by Safir »

memphis wrote: 28 Apr 2023, 13:48 Tycker att en smartphones livslängd verkar vara 2-3 år. Så har det varit för mig, förutom den första jag hade som var en iPhone. Den fungerade i sju år. Det är mjukvaran eller batteriet som går sönder.
Min första smartphone fick Jag byta ut pga att operativsystemet blev gammalt och inte gick att uppgradera. Hade den i 6 år.
Post Reply