Matta under eluttag?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Matta under eluttag?

Post by Herring »

Jag har möblerat om och nu ligger mattan precis under ett eluttag, kan det vara fara för brand ifall gnistor från eluttaget skulle träffa mattan? Hur vanligt är det med gnistor? Jag nojjar över detta :oops:
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matta under eluttag?

Post by memphis »

Nej det är nog ingen fara Herring. Osannolikt att uttaget skulle gnista.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matta under eluttag?

Post by Zoidar »

Kan inte tänka mig det finns någon risk. Du kan va lugn Herring.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56957
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Matta under eluttag?

Post by Nissegossen »

Herring wrote: 01 Jun 2023, 15:21 Jag har möblerat om och nu ligger mattan precis under ett eluttag, kan det vara fara för brand ifall gnistor från eluttaget skulle träffa mattan? Hur vanligt är det med gnistor? Jag nojjar över detta :oops:


Dra ut mattan en halv meter om du nojar över det. Välkommen till viska
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Matta under eluttag?

Post by Herring »

Tack för era svar! :)
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Matta under eluttag?

Post by zoegas »

Eluttag gnistrar inte.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56957
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Matta under eluttag?

Post by Nissegossen »

Nä, men han nojar över det...
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matta under eluttag?

Post by memphis »

Jag är också rädd för att det ska börja brinna. Vågar t ex inte ha min fläkt (usb) kontaktad i väggen när jag inte använder fläkten. Kollar kaffebryggaren 5 ggr innan jag går ut.
Kollar badrummet ifall jag använt locktång t ex, då måste hela sladden dras ut. Det räcker inte med att slå av apparaten. Sådana grejer är det för mig. Tyvärr har min dåliga laptop inget batteri (nästan) så den måste vara inkopplad hela tiden. Det är en viss brandrisk på laptopen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matta under eluttag?

Post by memphis »

Jag gjorde något förbjudet. Hade en fin lampa men det var en gammal kontakt på sladden. Då beställde jag en passande kontakt på amazon och bytte lampans kontakt själv. Så får man egentligen inte göra. En elkunnig ska byta kontakten. Nu vågar jag ändå inte använda lampan så det var slöseri med tid och pengar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matta under eluttag?

Post by memphis »

Det finns värmetåliga små "mattor" som man lägger under hårverktyg för att inre bränna underlaget.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Matta under eluttag?

Post by wasp »

Läste matte under eluttag. Matta är det ju! Sir glest ibland.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Matta under eluttag?

Post by Safir »

memphis wrote: 01 Jun 2023, 20:59 Jag gjorde något förbjudet. Hade en fin lampa men det var en gammal kontakt på sladden. Då beställde jag en passande kontakt på amazon och bytte lampans kontakt själv. Så får man egentligen inte göra. En elkunnig ska byta kontakten. Nu vågar jag ändå inte använda lampan så det var slöseri med tid och pengar.
Jo man får byta om man vet hur man gör. Jag har förlängt en lampsladd en gång och satt ny kontakt på den. Även satt strömbrytare på en sladd en gång. Nemas problemas om man är noga med trådarna så de inte hamnar fel. Fast har aldrig vågat mig på jordade sladdar.
Fast kontakten du köpte kanske inte va eu-godkänd, vet inte om amazon säljer ickegodkända elprylar.
Post Reply