Snåla en månad

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Snåla en månad

Post by Koi »

Zoidar wrote: 01 Oct 2023, 09:09 Vill halvera matkostnad denna månad. Hur jag ska klara det är en annan fråga.
Gå tidigt till affären och fynda i -30% och -50% lådorna. Innan alla pensionärer hinner dit före dig. Det är kort datum, planera måltiderna efter dina fynd. Annars är röda linser inte så fasligt dyrt. Grytor är tacksamma att göra. Blir mycket mat på få ingredienser. Sen är det bara att frysa in eller käka dagen efter också. Om du låter grytan svalna kan du hälla över det i fryspåsar och lägga i frysen. Sen bara koka potatis eller ris till när du vill äta. Köp säsongens grönsaker. Just nu är rotfrukter på väg att bli prisvärda.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Koi wrote: 01 Oct 2023, 10:49
Zoidar wrote: 01 Oct 2023, 09:09 Vill halvera matkostnad denna månad. Hur jag ska klara det är en annan fråga.
Gå tidigt till affären och fynda i -30% och -50% lådorna. Innan alla pensionärer hinner dit före dig. Det är kort datum, planera måltiderna efter dina fynd. Annars är röda linser inte så fasligt dyrt. Grytor är tacksamma att göra. Blir mycket mat på få ingredienser. Sen är det bara att frysa in eller käka dagen efter också. Om du låter grytan svalna kan du hälla över det i fryspåsar och lägga i frysen. Sen bara koka potatis eller ris till när du vill äta. Köp säsongens grönsaker. Just nu är rotfrukter på väg att bli prisvärda.
Tack för tips!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snåla en månad

Post by Geta »

Zoidar,

Du får väl minska på uteätandet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Geta wrote: 01 Oct 2023, 16:05 Zoidar,

Du får väl minska på uteätandet.
Svårt för har det i jobbet.

Nu har de fullpris igen på kaffe på Espresso house. Det bör jag skära ner på.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snåla en månad

Post by Geta »

Du har nämnt en summa på 6000 kr för mat en månad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Geta wrote: 01 Oct 2023, 20:03 Du har nämnt en summa på 6000 kr för mat en månad.
Det är var jag snittar, då inkl. fika och utemat.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Snåla en månad

Post by Hercules723 »

Jag ska testa en annan taktik för att lägga mindre pengar på käk, jag plockar ut 3k kontant. Finns det inga kontanter kvar innan nästa utbetalning får jag vara hungrig, det är ett ultimatum! :P
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Snåla en månad

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 01 Oct 2023, 20:45 Jag ska testa en annan taktik för att lägga mindre pengar på käk, jag plockar ut 3k kontant. Finns det inga kontanter kvar innan nästa utbetalning får jag vara hungrig, det är ett ultimatum! :P
:shock: :lol:

Det är kanske så man får göra. Finns det inga pengar blir det bara havre gröt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Snåla en månad

Post by amandara »

Du kan ha ris, pasta och havregryn hemma, då klarar du dig alltid.
Post Reply