ECT mot depression utmanas (SvD)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Krokus »

https://www.svd.se/a/0QOz92/elchocker-m ... on-utmanas

På senare år har allt fler rön som visat att läkemedlet ketamin, som från början är ett narkosmedel, också kan ge effekt mot svårbehandlad depression.

I dag är elbehandling, ECT, en av de etablerade behandlingarna. Det handlar till exempel om fall när läkemedel inte hjälper eller om patienten också har psykotiska symtom.

Men ECT medför risk för minnesförlust och patienterna behöver vara nedsövda under behandlingen, vilket är resurskrävande. I en studie har forskare i USA jämfört ECT med intravenöst ketamin hos cirka 400 patienter, för att se om det kan vara ett alternativ.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37092
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Geta »

För över 50 år sedan sövdes jag och fick 6 elchocker. Det gjorde varken till eller från. Det var vad de hade i sin verktygslåda i psykiatrin. Jag var intagen för psykos.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by amandara »

Jag bad om elchocker en gång men fick inga. Varför vet jag inte. Jag mådde verkligen inte väl.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23381
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Zoidar »

Kan ECT göra så man fastnar i ett mönster. Att man inte länger kan komma ihåg och bearbeta problemet?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36848
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by memphis »

Åtminstone temporärt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23381
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Zoidar »

En vän har fått ECT, han har fastnat i ätstörning.

Edit: ska dock sägas att det inte är säkert ECT är orsaken.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8230
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Richard »

Jag har fått ca 35 ECT-behandlingar fördelat på 3 perioder på 00-talet, men de hjälpte inte mycket, men sabbade minnet.

Jag testade att göra en ketaminbehandling på egen hand o det kändes ungefär som efter ECT.

Efter de där behandlingarna känns det som om man är "fräsch och nyduschad" som jag brukar beskriva det som. Effekten av båda satt i ca 3 månader. Ketamin kan köpas på darknet o om man tar lite (ca 85 mg), ca 2 ggr i veckan o upprepar det några veckor, så känns det faktiskt bättre, men som sagt avtar den effekten också. Det är dock viktigt att det är S-isomeren av ketamin, s.k. S-ketamin, eller Esketamin. R-isomeren ger bara hallucinationer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23381
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Zoidar »

Richard wrote: 13 Jun 2023, 05:58 Jag har fått ca 35 ECT-behandlingar fördelat på 3 perioder på 00-talet, men de hjälpte inte mycket, men sabbade minnet.

Jag testade att göra en ketaminbehandling på egen hand o det kändes ungefär som efter ECT.

Efter de där behandlingarna känns det som om man är "fräsch och nyduschad" som jag brukar beskriva det som. Effekten av båda satt i ca 3 månader. Ketamin kan köpas på darknet o om man tar lite (ca 85 mg), ca 2 ggr i veckan o upprepar det några veckor, så känns det faktiskt bättre, men som sagt avtar den effekten också. Det är dock viktigt att det är S-isomeren av ketamin, s.k. S-ketamin, eller Esketamin. R-isomeren ger bara hallucinationer.
Vet man inte vad man gör ska man nog inte göra det själv. Förstår din nyfikenhet, intresse att testa, jag gillar också prova saker.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by zoegas »

Jag är sugen på Ketamin. Men den nya postlagen sabbar den ide´n
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23381
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 13 Jun 2023, 13:30 Jag är sugen på Ketamin. Men den nya postlagen sabbar den ide´n
Vadå för ny postlag?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by zoegas »

Zoidar wrote: 13 Jun 2023, 13:32
zoegas wrote: 13 Jun 2023, 13:30 Jag är sugen på Ketamin. Men den nya postlagen sabbar den ide´n
Vadå för ny postlag?
Posten har fått rätt att undersöka misstänkta knarkförsändelser.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23381
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: ECT mot depression utmanas (SvD)

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 13 Jun 2023, 13:37
Posten har fått rätt att undersöka misstänkta knarkförsändelser.
Aha.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply