Klimatet.

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12943
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Klimatet.

Post by zoegas »

Jag tror inte samhället reder ut det. Inte de målen som är uppsatta. De är alldeles för giriga. Oroar du dig över det? Är det skrämselpropaganda? Vi i Sverige drabbas inte lika hårt som de runt ekvatorn. Vi har inget extremväder. Men det blir enorma mängder flyktingar. Och saker som importeras som kaffe och sånt blir snordyrt. Men det är ju skitgrejer om man jämför 50 graders värmeböljor i Indien och supertyfoner i karribien.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37757
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Klimatet.

Post by Geta »

Om jag vore ung skulle jag bekymra mig men nu har jag inte många år kvar. Tror inte heller att klimatmålen kan uppnås. Vi får hoppas på att klimatet slår om till kallare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37599
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Klimatet.

Post by memphis »

Ja, jag oroar mig för att växter och djur inte ska hinna anpassa sig. Att det går så fort. Det är ju ett extensiellt problem inte bara för oss människor, utan även alla andra arter som lever på jorden. Men det är vi som orsakat det, och det är vi som måste ändra beteende för att lösa det. Övervägande är forskarna eniga om det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37757
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Klimatet.

Post by Geta »

På vilket sätt kan du ändra beteendet, memphis?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37599
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Klimatet.

Post by memphis »

Jag flyger inte mycket, så det kan jag inte ändra på. Jag har inte bil, så där finns inte mycket att göra på transporter. Vad jag kan göra är att inte köpa så många prylar. Jag konsumerar ganska mycket. Och så kan man vara sparsam med el och vatten. Det kan alla vara. Min kost är inte heller särskilt miljövänlig. Mycket katrongrätter.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37599
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Klimatet.

Post by memphis »

Egentligen tycker jag inte att det är privatpersoner som har det största ansvaret, utan det har företagen som producerar och säljer. Det är främst de som måste ändra beteende.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12943
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Klimatet.

Post by zoegas »

Kolkraft. Kina är den största boven. De bygger massor med nya kraftverk. De skiter i klimatet. Allt för tillväxt. Det står massor med länder på tur som också vill ha en del av kakan. Men det går inte om målen ska nås. De får leva i fattigdom. Välståndet vi har är på grund av billig energi.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37599
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Klimatet.

Post by memphis »

Ja Kina är ett problem. De utnyttjar folk helt hänsynslöst också. Det är därför vi har billiga kläder och prylar här i väst, för att folk inte får betalt ordentligt och lever under slavliknande förhållanden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37757
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Klimatet.

Post by Geta »

Det kan också hänga ihop med att vi väst vill ha billiga varor från Kina.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12943
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Klimatet.

Post by zoegas »

Vi har alla Kinesiska prylar. Det är oetiskt. Man stödjer som memphis säger, deras slaveri.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37757
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Klimatet.

Post by Geta »

Men vill vi betala mer?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37599
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Klimatet.

Post by memphis »

Snart kommer Cosmos in här och talar om ko-pruttar. Det är hennes käpphäst :lol:
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply