Inbördeskrig i Ryssland?

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23369
Joined: 10 May 2021, 16:12

Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Zoidar »

Blir det inbördeskrig i Ryssland?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ill-makten
Prigozjin kräver att den ryska försvarsledningen med försvarsminister Sjojgu i spetsen ska komma till honom för att förklara sig och hintar att hans trupper annars är på väg mot Moskva.

Putin tal under morgonen visar att han tar utmaningen på största allvar och att Prigozjin nu definitivt är ute i kylan. Utan att nämna honom vid namn kallade Putin Wagnerchefen för förrädare.

Han benämnde läget som ett väpnat uppror och ett hot mot den ryska staten. Putin drog själv paralleller med den blodiga ryska revolutionen 1917. Säkerheten kring Moskva har höjts rejält.

Rysslands diktator utlovade stenhårda åtgärder mot upprorsmakarna.

Frågan är dock vad Putin kan göra rent konkret. Den stora massan av den ryska armén är nedgrävd i skyttegravar för att försvara de områden man ockuperat i Ukraina.

Återtsår mestadels nationalgarde och styrkor som tillhör säkerhetstjänsterna. De kan säkert försvara Moskva mot en attack men har de kapaciteten att kasta ut Prigozjin och hans påstådda 25 000 man från Rostov?
https://youtu.be/JkCqFt41TC4
Last edited by Zoidar on 24 Jun 2023, 15:10, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36841
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by memphis »

Tycker det låter som ett självmordsuppdrag att invadera Ryssland. Men det beror väl på hur många man han har/får med sig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37088
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Geta »

Wagnergruppen hoppas väl få med sig missnöjda ryssar. Inte lätt för Putin med uppror.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23369
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Zoidar »

Prigozjin som president blir nog inte bättre. En höna mot en annan höna?
Last edited by Zoidar on 24 Jun 2023, 15:16, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36841
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by memphis »

Nä fy nåt så hemskt. Han verkar vidrig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37088
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Geta »

Det vore intressant att få höra vad rysslandskännaren Gudrun Persson säger om detta. Hon brukar säga att det kan gå fort i Ryssland.
Jag kan inte läsa det men någon annan kan det kanske:

https://www.svd.se/a/4olvOe/expert-extr ... -ledningen
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by zoegas »

Det är början på slutet det här. De kommer hänga Putin på röda torget. Måtte han hålla fingret borta från den röda knappen bara.

https://www.expressen.se/nyheter/wagner ... -ryssland/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by zoegas »

memphis wrote: 24 Jun 2023, 15:10 Tycker det låter som ett självmordsuppdrag att invadera Ryssland. Men det beror väl på hur många man han har/får med sig.
Han har 25.000 soldater med diverse fordon. Det är hälften från början. Men där är Ryssar som ser futiliteten i vad de sysslar med. De vill inte ha krig. Så de blir fler.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37088
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Geta »

Wagnergruppen drar sig tillbaka. Vill inte ha ett blodbad. De har kommit överens. Men Moskvaborna har blivit rejält skrämda.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23369
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 24 Jun 2023, 19:53 Wagnergruppen drar sig tillbaka. Vill inte ha ett blodbad. De har kommit överens. Men Moskvaborna har blivit rejält skrämda.
Länk?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by zoegas »

https://www.expressen.se/nyheter/livera ... mot-kreml/

Det ska bli intressant att läsa vad de kommit överens om. Det fanns ingenting som fanns ivägen för att fortsätta till Moskva. Kanske Putin fått en ursäkt för total mobilisering? Han lovade innan att 350.000 räckte? Dessa ränkor är inte ovanligt från deras håll. Från 4:an till 6:an på spisen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23369
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Inbördeskrig i Ryssland?

Post by Zoidar »

Det hela var kanske uppgjort? Verkar nästan så.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply