Vad är verkligt?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Vad är verkligt?

Post by Zoidar »

Jag har svårt med veta vad som är verkligt. Idag när jag cyklade tänkte jag: Så här upplever jag världen, men hur upplever en elefant världen, en myra eller ett träd? Hur kan min bild av världen vara mer sann än trädets. Så vad är verkligen verkligt? Jag blir förvirrad. Känns som alla lever i sin version av världen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad är verkligt?

Post by Inwatto »

Det stämmer att vi upplever olika delar av verkligheten. En gång när jag började bli psykotisk, kom andevärlden fram som en syn. Jag började se spöken kan man förenkla det med. Då bad jag till Gud att inte behöva se andevärlden med mina ögon - jag ville bara se verkligheten inte den osynliga andevärlden också. Sedan dess har jag bara sett verkligheten. Skönt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är verkligt?

Post by Geta »

Det funkade, när de bad för mig i Baptistkyrkan. Då slapp jag det ockulta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad är verkligt?

Post by wasp »

Geta wrote: 28 Jun 2023, 09:26 Det funkade, när de bad för mig i Baptistkyrkan. Då slapp jag det ockulta.
Bryr sig spöken om förbön?? Kanske bara det att du blev salig i tanken.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är verkligt?

Post by Geta »

Kanske det! Började gråta, när de lade händerna på mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vad är verkligt?

Post by 1Dave »

Finns klipp där Alan Watts pratar om det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är verkligt?

Post by Geta »

i somras såg jag ett spöke.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad är verkligt?

Post by Cosmos »

Tror egentligen inte på spöken även om jag upplevt en del märkliga saker genom livet. Men när vi var fler som upplevde samma sak tyckte jag det var obehagligt. Vi hörde andetag. Aldrig tillsammans, bara när vi var ensamma i huset. Detta var i ett hus som hade varit sanatorium.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad är verkligt?

Post by Richard »

Inom kvantfysiken fungerar allt annorlunda, där finns ett fenomen som kallas för superposition: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_superposition

Saker är i två tillstånd samtidigt. Ett objekt både finns o inte finns där, tills det observeras. Schrödingers katt; https://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger%27s_cat är ett berömt exempel. När katten är i lådan, vet man inte om den den är död eller levande. Den är både och.

Häromdagen kom jag o tänka på att Gud måste vara i superposition!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad är verkligt?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 25 Sep 2023, 19:56 i somras såg jag ett spöke.
Var, när, hur?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är verkligt?

Post by Geta »

Zoidar wrote: 16 Oct 2023, 06:30
Geta wrote: 25 Sep 2023, 19:56 i somras såg jag ett spöke.
Var, när, hur?
Min syster och jag var på ett sommarcafé. Då kom det en underlig kvinna gående. Vågade inte titta ordentligt. Har inte sett henne tidigare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vad är verkligt?

Post by Koi »

Jag stod och pratade med min son om framtiden i 10 minuter. Visade sig sen att han inte var hemma. Men det räknas nog inte som ett spöke.

Har hört spöken. Var på farfars begravning. En stund in i ceremonin när jag var ledsen och tittade på kistan sa han ”Jag är inte där.” Jag blev jättelugn. Och nästan glad.
Post Reply