När var du inlagd?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

När var du inlagd?

Post by Fantasio »

År 2019 blev jag inlagd i sen maj, sen augusti och tidig december. Förra året inlagd i december till januari i år. Kommer faktiskt inte ihåg förra året, om det bara var en inläggning. När var du inlagd sist och hur länge? Vad tyckte du om att vara inlagd?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När var du inlagd?

Post by Krokus »

Senaste gången som jag var inlagd varade det i ca 4 dagar. En så kallad vän ringde 112 och sa att jag var självmordsbenägen. Ambulansen trodde mer på hennes historia än på min. Sedan stal hon min hund och massa annat från min lägenhet. Personalen på avdelningen trodde inte på mig. Varför tro på ett psykfall, när man kan tro på en psykopat som inte ens uppger sitt riktiga namn i kontakten?

Det var sista gången som jag var inlagd på en psykiatrisk avdelning, aldrig mer. Idiotisk personal!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: När var du inlagd?

Post by Nobel »

Var inlagd sommaren 2018, men fick permission så kunde slippa vara på avdelningen. Tyckte ju själv inte att jag var ett psykfall, bara att jag var missförstådd och att ingen kunde se "sanningen" vilken var självklar. Att det fanns en kriminell organisation som var ute efter mig.

Här varit sjuk en gång till efter det, men slapp inläggning då också. Fick bra med stöd hemifrån.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När var du inlagd?

Post by Geta »

Var inlagd våren 2005. Hoppas att det var sista gången. Var ny på Viska då och tänkte att jag skulle wallraffa och rapportera till sajten om upplevelserna på avdelningen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När var du inlagd?

Post by amandara »

Var inlagd maj 2011. Planerar att aldrig bli inlagd igen. Den mesta personalen var bra men det fanns 1 rötägg. Det var en psykiatripersonal med på en utbildning. Man skulle skriva ner ett case på max 2 sidor under utbildningens gång hon hade 10 sidor. Hon yrade som fan om sitt projekt som hon skulle göra på sin avdelning. Jag tänkte fy fan sån pdykiatripersonal vill jag inte möta. Oproffsigt som fan och hon fattade inte pudelns kärna. Nej inte inlagd igen för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När var du inlagd?

Post by Fantasio »

Tyvärr finns det rötägg. Starkt av dig att klara tio år utan inläggning, amandara.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57881
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: När var du inlagd?

Post by Nissegossen »

Årsskiftet 1986-1987 sade till mig då, lägg aldrig in dig igen. Det har jag hållit. Jag behöver inte avdelning, jag behöver endast medicin. Får jag en större dos, är jag direkt ute ur en psykos. Känner igen tecknen när jag är på väg in i psykos, det jag gör är en extra dos i pillerform är det nära injektion begär jag högre dos på sprutan och i alla lägen ser till att jag får sömnen, den är A och O vid en psykossjukdom.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När var du inlagd?

Post by amandara »

Fantasio, jag har bra vårdkontakter. Bra kp och bra läk. Läkaren ger mig friheter med mediciner att själv känna efter vad jag behöver. Det är guld värt. Det ärvju jag/vi som lever med sjukdomssymtomen och medicinerna. Jag är som Nissegossen bra på att känna igen tecknen på när jag börjar bli psykotisk. Mycket självreflektion ligger dära. Jag har oxå så att jag kan ringa min kp när som helst om det är något. Han kan ju inte alltid svara men han ringer upp när han har möjlighet. Det funkar bra för mig. Bra kontakter i vården är viktigt. De ska bry sig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När var du inlagd?

Post by Fantasio »

Vad bra, amandara. Min kontaktperson är urdålig på att svara i telefonen eller höra av sig.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När var du inlagd?

Post by amandara »

Ja det är bra, men det har inte alltid varit så. Jag har oxå haft kassa kontakter i psykiatrin. Jag värdesätter verkligen de jag har nu. Du kanske kan fundera på att be att få byta kp? Man får faktiskt det. Det var inget jag kände till tidigare men till slut bara krävde jag att få ny läk och kp. Läkaren som var ett stort arrogant ashole var den ENDA läkaren de hade. Sp fast jag klagade och låg på var jag tvungen att ha honom kvar. Till min pina. MEN. Tursamt nog för mig slutade han sin tjänst kort därefter och blev stafettläkare (ashole- jag sa ju det). Den nya läkaren är densamma som jag har nu och han är skitbra. Det behöver egentligen inte ens vara att de är dåliga för att man ska byta. Det handlar om en stor skäppa personkemi. Men man FÅR byta. Man har RÄTT att få byta. Det visste inte jag att man kunde som sagt men fick panik på situationen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När var du inlagd?

Post by Fantasio »

Jag tror det kommer att dröja tills jag blir inlagd igen. Satsar på ett fortsatt år utan att hamna på avdelningen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: När var du inlagd?

Post by Koi »

Kom ut för typ 2 veckor sedan. En månad var jag där.
Post Reply