Är man kroniskt sjuk?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Nobel »

Zoidar wrote: 03 Aug 2023, 06:27 Undrar hur man får ut elen ur hjärnan. Borde den inte få slut på energi eller fortsätter el i all oändlighet i ett slutet system? Richard?
Att signaler kan skickas över nervceller bygger på att en aktionspotential byggs upp över membranet, en elektrisk laddning. Detta genom att cellen skapar en miljö av olika joner (laddade atomer) på insidan respektive utsidan av cellen. Jonkanaler öppnas och då vill laddningen över membranet utjämnas, och det gör den genom att de olika jonerna forsar in respektive ut ur cellen, och detta i sin tur att en elektrisk signal skickas längs med nervcellen. En hjärna hade inte fungerat utan denna förmåga.

Image
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Zoidar »

Intressant Nobel!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Förstår du det?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 08 Oct 2023, 13:06Förstår du det?
Nej. Inte direkt. :think:

Förstår ju det blir utjämning.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by yrväder »

Jag förstår inte hur du resonerar. Schizofreni / schizoaffektiv är en kronisk sjukdom. Det är en vanföreställning du har om energier.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Cosmos »

Jag känner till lite grann av cellens arbete men kan däremot inte förstå hur detta är relevant när det handlar om schizofreni och hur denna kan bli kronisk.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Det beror på vad man är frälst på för teorier- vad man tror schizofreni beror på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Zoidar »

Att säga att schizofreni är psykiskt betingat säger inte mycket. Vad är det som orsakar det psykiska felet? Det finns ju någon eller några orsaker. Dopamin kan ju vara en orsak. Vad beror då obalansen i dopamin på? Vad är det som gör att dopaminet inte balanserar sig själv naturligt utan medicin. Tycker det är intressanta och viktiga frågor.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Men man kommer ingen vart med sina teorier.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Oct 2023, 14:47 Men man kommer ingen vart med sina teorier.
Nja, ja, nej, vet ej.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Program om hjärnan. Man tog upp schizofreni men att det kommer att ta tid att få fram nya läkemedel.

https://sverigesradio.se/avsnitt/unika- ... -sjukdomar
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by yrväder »

Det är trauma som utlöser och dels är det ärftligt du kan ha någon bakåt i tid som haft sjukdomen och schizofreni/schizoaffektiv är kronisk ni behöver väl inte gå längre än att se på er själva.
Post Reply