Afa-försäkring

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Afa-försäkring

Post by Krokus »

Är det någon här som har fått pengar från Afa pga sjukpenning eller sjukersättning? För min egen del är det nog kört eftersom jag studerade när jag blev sjukskriven första gången.

https://www.afaforsakring.se/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Afa-försäkring

Post by Koi »

Jag har fått afa. Men man får det bara i 1 år. Jag jobbade när jag blev sjukskriven.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Afa-försäkring

Post by Krokus »

Ok! Tack för info!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Afa-försäkring

Post by Geta »

Jag fick AFA-försäkring innan jag blev helt pensionerad. Det var lite mer än 1000 kr per månad. Som sagt man måste nog ha jobbat för att få det. Nissegossen vet nog mer om det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Afa-försäkring

Post by Krokus »

Tack Geta!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Afa-försäkring

Post by Safir »

Koi wrote: 08 Aug 2023, 11:48 Jag har fått afa. Men man får det bara i 1 år. Jag jobbade när jag blev sjukskriven.
När man har sjukpenning får man det bara i ett år men har man sjuk- eller aktivitetsersättning så får man en månadssumma så länge man har sjuk/aktivitetsersättning.
Jag visste inte om jag var berättigad till det så ringde dit bara för att kolla och de sa att jag skulle skicka in en ansökan med läkarintyg bl.a.
Plötsligt fick jag ett femsiffrigt belopp retroaktivt plus månadsersättning tills vidare. Tyvärr minskar bostadstillägget men inte med hela summan.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Afa-försäkring

Post by Safir »

Krokus wrote: 08 Aug 2023, 11:24 Är det någon här som har fått pengar från Afa pga sjukpenning eller sjukersättning? För min egen del är det nog kört eftersom jag studerade när jag blev sjukskriven första gången.

https://www.afaforsakring.se/
Jag studerade också när jag blev sjukskriven men det fanns nåt som kallades efterskydd så försäkringen gällde rätt lång tid efter att jag slutat jobba och börjat plugga.
Fast jag tror de ändrat på efterskyddet nu men du kan ringa dem och fråga. Har du jobbat på en arbetsplats med kollektivavtal så kan du omfattas av den försäkringen.
Jag har fått både för perioden med sjukpenning och senare när jag fick aktivitetsersättning-sjukersättning. Får fortfarande månadsersättning av AFA.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Afa-försäkring

Post by Krokus »

Tack Safir! Får höra med dem på afa!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply