Reggning, Lifesum - tvång

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Jag kan inte sluta regga maten. Rädd för inte ha kontroll över mitt ätande. Är det ett tvångsbeteende?

Hur vet jag om jag ska äta om jag inte vet vad jag ätit tidigare. Jag äter efter matematik som en robot.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Krokus »

Du blir väl hungrig ibland?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 11 Aug 2023, 14:21 Du blir väl hungrig ibland?
Ja, men kan man lita på det. Blir ju upp och ner med våra mediciner.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Krokus »

Ja visserligen. :?
Du skulle kunna skriva påminnelser i kalendern vilka tidpunkter det är dags att äta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 11 Aug 2023, 14:25 Ja visserligen. :?
Du skulle kunna skriva påminnelser i kalendern vilka tidpunkter det är dags att äta.
Jo, man kan göra ett schema.

Ett sätt är ha fasta måltider. Frukost, lunch, middag, kvällsmat och inget där emellan. Då måste jag bara kunna räkna till fyra. :lol:

Ännu bättre lunch, middag, kvällsmat. Behöver jag bara räkna till tre (En tvåring klarar det) och så blir jag deffad på kuppen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

På klostret åt jag tre måltider och ett mellanmål. Gick ner 2kg på en vecka.

Problemet är att jag ångestäter. Blir orolig om jag inte får äta när jag vill. Bara tanken gör mig rädd.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Leakim97 »

Du är rädd för att inte ha kontroll över ditt ätande, det vill säga hur många kalorier du får eller inte får i dig? Du vill ha kontroll över kalorierna så att du är säker på att inte gå upp i vikt, eller att ha kontroll på vikten?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Leakim97 »

Det är väl bara att äta med sunt förnuft. Frukost lunch middag kanske något mellanmål. Hur många gånger du äter eller inte spelar väl ingen roll gå på känsla.

Men det är svårt att inte räkna kalorierna och inte ha koll på den biten om man är besatt utav det
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 11 Aug 2023, 15:03 Det är väl bara att äta med sunt förnuft. Frukost lunch middag kanske något mellanmål. Hur många gånger du äter eller inte spelar väl ingen roll gå på känsla.

Men det är svårt att inte räkna kalorierna och inte ha koll på den biten om man är besatt utav det
Jag har koll kcal, protein och kolhydrater. En knäpp jag har.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Leakim97 »

Varför vill du ha koll på hur mycket kalorier du får i dig? Är det för att hålla viktbalans? Eller är det för träningen?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 11 Aug 2023, 15:10 Varför vill du ha koll på hur mycket kalorier du får i dig? Är det för att hålla viktbalans? Eller är det för träningen?
Väl för inte bli fet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Leakim97 »

Okej förstår, men äter du med "sunt förnuft" frukost lunch middag och unnar dig något då och då, så kommer du vara ganska viktstabil, krävs mycket överskott om du ska gå upp mycket och äter du med sunt förnuft så blir det inte så.

Men känner du dig beroende av att ha stenkoll så är det ju så
Post Reply