Kaffebryggare och kaffevanor

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Fantasio »

Mina snart 55 år till trots har jag aldrig haft en kaffebryggare. Vet inte hur man gör med den, men det är lätt att lära sig antar jag. Saken är den att jag är sugen på rostat bröd och kan bara komma på att ha juice eller kaffe till det. Inte mjölk. Inte vatten. Yoghurt kanske duger i nödfall.

Jag brukar dricka fyra till sex koppar kaffe på mötesplatsen, sedan blir jag utan resten av dagen. Kan ju vara gott med lite kaffe om kvällarna tänker jag. Hur ser din relation till kaffe ut?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Zoidar »

Det är jättelätt brygga kaffe. Lägg i melittafilter och skopa i kaffe. Fyll på vatten. Tryck "on".
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Inwatto »

Dricker aldrig kaffe efter kl 16, det skulle störa sömnen för mig.

Tycker det är en konst att dosera kaffepulvret rätt så man får ultimata kaffet. Det ska vara en skopa kaffe till två koppar (inte muggar) och sedan ska man lägga till en skopa till kaffebryggaren.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 11 Aug 2023, 22:39 Dricker aldrig kaffe efter kl 16, det skulle störa sömnen för mig.

Tycker det är en konst att dosera kaffepulvret rätt så man får ultimata kaffet. Det ska vara en skopa kaffe till två koppar (inte muggar) och sedan ska man lägga till en skopa till kaffebryggaren.
Man får prova sig fram. Jag tar en skopa per dl vatten ungefär. Mina skopor är inte så stora.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Zoidar »

Jag brukar ta två ibland tre muggar till frukost. Sen blir det två muggar på Espresso house och två muggar till på kvällen. Blir väl ca 2 liter totalt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by zoegas »

Jag använder inte skopa. Jag tar handen med ögonmått. Lär er, amatörer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36930
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Geta »

Jag är 70+ och har aldrig ägt en kaffebryggare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by zoegas »

Geta wrote: 12 Aug 2023, 11:12 Jag är 70+ och har aldrig ägt en kaffebryggare.
Aldrig? Det underlättar massor. Bara trycka på en knapp ju
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Fantasio »

Hur ofta ska man avkalka (eller vad det heter) sin bryggare och hur gör man?
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Miika »

Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 13:57 Hur ofta ska man avkalka (eller vad det heter) sin bryggare och hur gör man?
Minst en gång halvåret tror jag. Googla på det med ättika i
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Fantasio »

Okej. Tack, Miika. Nu återstår bara att finna plats för min framtida kaffebryggare. Har så fullt i köket.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by zoegas »

Jag har aldrig avkalkat en bryggare. Köper bara billiga, de kastas när de ser tråkiga ut.
Post Reply