Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Richard »

Jag får ev. en större summa pengar nästa år, då pappa ska sälja företaget o jag, min syster o pappa delar på pengarna. Jag står skriven som styrelseledamot o vice VD (på pappret alltså) o det har inte varit några problem, eftersom jag aldrig tagit ut någon vinst eller lön.

Eller ska jag skriva av mig från företaget o låta pappa o syster dela på pengarna, men sen får de ge mig en 1/3-del var i kontanter?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Krokus »

Bostadstillägget påverkas i alla fall!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Sjukersättningen eller pensionen påverkas inte av förmögenhet. Men bostadstillägget påverkas som sagt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1771
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Inwatto »

Man behöver ha 24 miljoner för att räknas som "ekonomiskt förmögen". Har man så mycket, kan man pausa sin sjukersättning tycker jag. Annars är det en försäkring som betalas ut även om man har det rätt gott ställt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

:lol:

Det är I-landsproblem!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Richard,

Jag tvivlar på att du har sjukpenning efter så lång period i vården. Sjukpenning har man bara i början. Sedan blir det permanent sjukersättning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23266
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 15 Aug 2023, 08:06 Jag får ev. en större summa pengar nästa år, då pappa ska sälja företaget o jag, min syster o pappa delar på pengarna. Jag står skriven som styrelseledamot o vice VD (på pappret alltså) o det har inte varit några problem, eftersom jag aldrig tagit ut någon vinst eller lön.

Eller ska jag skriva av mig från företaget o låta pappa o syster dela på pengarna, men sen får de ge mig en 1/3-del var i kontanter?
Låter ju som ett klokt drag att skriva av dig från företaget om det rör sig om pengar över 100 tusen kr. Mitt tips är att du hellre får pengarna i guldtackor. Kontanter förlorar värde, guld ökar istället. Vet nu inte hur stor summa det rör sig om, men har du över 100 tusen kr i pengar på banken, aktier eller fonder så kommer ju bostadstillägget påverkas efter hur mycket över 100 tusen kr du har.

Här kan du beräkna bostadstillägg:

https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Zoidar,

Du som är kristen- tycker du att man ska trixa så?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23266
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 13:23 Zoidar,

Du som är kristen- tycker du att man ska trixa så?
Vet inte om jag tycker staten ska ha pengarna. Han kan ju skänka en del av dem istället till välgörenhet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Staten det är ju vi. Ska man få bidrag som man inte behöver?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23266
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 13:27 Staten det är ju vi.
Jag tycker det är ett orättvist system med bostadstillägg, att man kan äga en lägenhet för flera miljoner och ändå få bostadstillägg. Jag tycker de ska ta bort luckorna istället för drabba flitiga sparare.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

En bostadsrätt som är värd flera miljoner idag, var nog billig i inköp för ett antal år sedan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply