Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Klart, det är en övervägning vad som är rätt och fel i sammanhanget. Det är ju inte olagligt att ha miljoner i lägenheten, i guld eller i antikviteter och samtidigt ha fullt bostadstillägg. Är det moraliskt rätt? Synd att staten tillåter det. Det tycker jag är största problemet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Är det därför rätt för andra att trixa med bidragen? Blir det inte ett sluttande plan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 13:46 Är det därför rätt för andra att trixa med bidragen? Blir det inte ett sluttande plan.
Vad tycker du? Jag tycker det är fel att de som slösar gynnas av systemet. Min åsikt är att reglerna bör ändras.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Hur vet du att de som sitter i bostadsrätter för miljoner slösar. Jag tycker också att reglerna ska ändras.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 14:00 Hur vet du att de som sitter i bostadsrätter för miljoner slösar. Jag tycker också att reglerna ska ändras.
De gör de kanske inte, menar bara att systemet är fel. Det gynnar en slösande livsstil, och inte en sparande livsstil. Tycker det är en svår fråga att svara på vad som är rätt och fel här i Richards fall. Du kan ju t.ex. ha väldigt rika föräldrar som betalar ett lyxliv till dig. Borde du då ha rätt till bostadstillägg? Det blir till slut en samvetsfråga, vilket är problem för vi har olika åsikter och det slutar med ekonomisk orättvisa.
Last edited by Zoidar on 15 Aug 2023, 14:14, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Nu är ju samhället orättvist på många nivåer, inte bara ekonomiskt. Bara att gilla läget antar jag.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13202
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

Jag har massa pensionsförsäkringar som brinner inne, för att bostadstillägget sänks med motsvarande summa. Surt sa räven om rönnbären.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Jag tror inte att det går någon nöd på Richard. Jag har aldrig haft något bostadstillägg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

amandara wrote: 15 Aug 2023, 14:12 Jag har massa pensionsförsäkringar som brinner inne, för att bostadstillägget sänks med motsvarande summa. Surt sa räven om rönnbären.
Ja, det känns orättvist. Du drabbas för du varit duktig och sparat.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 14:12 Jag tror inte att det går någon nöd på Richard. Jag har aldrig haft något bostadstillägg.
Jag hade hellre sett de tagit bort bostadstillägget och höjt pension/sjukersättning. Det känns mer korrekt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13202
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

Ja. Och jag har hellre mer pengar över för att lägga på just vad JAG vill, än att betala högsta skatten. Nu subventionerar jag de rika som går på teater till starkt subventionerade priser. Vill jag gå till simhallen och simma en gång i halvåret så kan jag betala mer för det - för att det är något JAG vill göra, och lägga pengar på. Vill jag inte gå och simma så sparar jag de pengarna oxå. Det är inte bara vi som betalas av skattebetalarmedel - utan allsköns annat OXÅ.
Last edited by amandara on 15 Aug 2023, 14:22, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Jag tycker inte att det är orättvist, för att jag inte får något bostadstillägg. Jag är nöjd som det är.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply