Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... _h9022666/
Det uppfattas som både orimligt och orättvist att den som arbetar hela livet och skaffar sig en buffert för olika oförutsedda utgifter eller äger en liten sommarstuga inte kan få bostadstillägg, trots en låg pension.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Idag ska man klaga på allt. Man ska vara riktiga offerkoftor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Aug 2023, 14:22 Jag tycker inte att det är orättvist, för att jag inte får något bostadstillägg. Jag är nöjd som det är.
Det är ju bra du är nöjd. :)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

Det är en jäkla stor kaka som ska trängas på skattebetalarmedel. Polis, rättsväsende, sopåkare, parkarbetare, sjukvården, politiker(!), skola, PEER projekt, dagliga verksamheter mm. Somliga tjänster vill vi ha i vårt samhälle annat kan lika gärna kvitta som teatrar. Man behöver inte försöka utrota invasiva arter, för det går inte. Naturen har sin gång. Vi kan inte heller utrota döden. Men det vore klädsamt om politikerna vore lite mer idealistiska och inte så penningkåta. Varför ska vi som har minst vara gratisarbetande idealister? Tänk på det Zoidar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Min vän säger att jag ska se pengarna som något jag kan använda till goda ändamål. Pengar behöver inte bara bygga upp egot, det kan ju användas på bra sätt också. Man kan stödja många viktiga projekt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

Ja. Per Gyllenhammar, Wallenbergs, Kamprads stiftelse med fler kan stödja viktiga projekt. Håll du i dina slantar Zoidar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Geta »

Kyrkorna vill att man ska ge bort alla våra pengar och helst till kyrkan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

amandara wrote: 15 Aug 2023, 14:31 Ja. Per Gyllenhammar, Wallenbergs, Kamprads stiftelse med fler kan stödja viktiga projekt. Håll du i dina slantar Zoidar.
:lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

Vad gör ens gemene politiker? Yttrar sig i riksdagen 2 ggr per år och för övrigt åker runt på trivselbesök och låter sig bjudas på jakt. Vem fan har sagt att de är så jävla mycket viktigare än en träslöjdslärare så att de ska tjäna flera hundra% mer?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Zoidar »

Vilket buzz det blev i den här tråden. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18600
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by Krokus »

Minns inte om det är MP eller V som har lönetak? Ska googla.

https://www.vansterpartiet.se/var-polit ... artiskatt/
Vi tycker inte att politiker ska leva i en egen verklighet långt från vanliga medborgare. Därför har Vänsterpartiets kongress beslutat att förtroendevalda ska betala in en del av sitt arvode till partiet. Huvudregeln är att arvoden som efter skatt överstigande 45 procent av ett inkomstbasbelopp betalas in till respektive nivå, vilket betyder att varje ledamot behåller 33 435 kronor per månad efter skatt under 2023. Riksdagsledamöter betalar sin överskjutande del till Vänsterpartiet centralt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Påverkas sjukpenningen om man får en större summa pengar?

Post by amandara »

👍
Post Reply