Dosminskning

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Dosminskning

Post by Nobel »

Har du kunnat dossänka dina mediciner?

Efter senaste episoden gick jag på 10 mg Olanzapin och 10 mg Aripiprazol. Men vi ha försökt med att sänka Olanzapindosen nu. Idag går jag på 2.5 mg Olanzapin och 10 mg Aripiprazol och symptomen hålls fortfarande mestadels i schack. Mitt hopp är att kunna sluta helt med Olanzapin. Och att i processen tappa några kilo.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Dosminskning

Post by Krokus »

För ca 1,5 månad sedan sänktes min dos på Abilify/Aripiprazole från 10mg till 5mg, men ökades igen för en vecka sedan. Jag märker ingen skillnad.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Dosminskning

Post by mopa »

Har fått clozapinet dossänkt, men zyprexan har dom höjt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Dosminskning

Post by Fantasio »

Jag stod på 700 milligram Clozapine, men fick sänkt till 600. Sedan sattes jag in på Zypadhera och då sänktes dosen till 300 milligram.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Dosminskning

Post by Geta »

Jag tar bara 1 mg risperidon, så jag kan knappt sänka dosen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Dosminskning

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 10 May 2021, 20:29 För ca 1,5 månad sedan sänktes min dos på Abilify/Aripiprazole från 10mg till 5mg, men ökades igen för en vecka sedan. Jag märker ingen skillnad.
Lite märkligt att du inte märker något. Jag brukar märka förändringar. Men tar kanske lite tid?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Dosminskning

Post by Krokus »

Zoidar,

Det brukar väl ta några veckor innan full effekt nås när en antipsykosmedicin sätts in, så jag antar att det är liknande med justering av dos, kanske?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Dosminskning

Post by 1Dave »

Ska träffa en läkare i Juli, funderar på att fråga om det går sänka dosen av Abilify Maintena till 300 från 400 mg.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Dosminskning

Post by Krokus »

Nu har jag haft 10mg Abilify / aripiprazole i några veckor. Har lite mer energi, men är deppig. Inte ens ridning känns roligt. Sömnen har varit kass denna vecka. Psykiatern verkar ha glömt mig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Dosminskning

Post by Cosmos »

Har bara 10 mg Olanzapin och Mirtazapin 15 mg till natten. Funderar att sätta ut dem då båda är fettomediciner som inte gör någon större nytta. Tog just 200 mg Quetiapin för att få någon lugn och ro. Sobil/Oxascand 20 mg hade ingen effekt alls. Vill ha lugn och ro mest av allt. Känns som hela kroppen går på högvarv.
Egentligen är allt bara på låtsas.
hans52
Tennmedlem
Posts: 101
Joined: 14 May 2021, 16:56
Location: Borås

Re: Dosminskning

Post by hans52 »

Jag har sänkt min Nozinan från 50mg till 25mg.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Dosminskning

Post by Nobel »

Vi ska testa att sätta ut Olanzapin, alltså testa 10 mg Aripiprazol monoterapi. Är lite nervös och intalar mig att jag borde kunna stå emot en eventuell psykos med rationellt tänkande. Men det är väl önsketänkande.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply