Koffein+Leponex=hunger?

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Leffe

Koffein+Leponex=hunger?

Post by Leffe »

Har upptäckt att jag blir mer hungrig och äter mer ofta under dagen för att stilla hungern när jag tog en 100mg koffeintablett på morgonen, ibland tog jag 200mg koffeintablett varje morgon för att få lite mer effekt i samband med att jag medicineras med Leponex/Clozapine varje kväll innan läggdags.

Har ju läst att koffein höjer koncentrationshalten för Leponex/Clozapine i blodet. Och det är väl därför jag blev så hungrig under dagen och då är det svårt att gå ner i vikt, när man bara äter hela tiden

Tog koffeintabletter för att lindra ADHD besvären istället för Concerta, och det fungerade bra tills blodtrycket sköt i höjden och pulsen vart hög efter något års användning. Så jag la av med koffeintabletter, kaffe är inget alternativ för min mage pallar inte kaffe.

Känner mig fladdrig och vill ibland klättra på väggarna typ hyper. Funderar på att säga till psykläkare att få prova ut någon annan adhdmedicin.

Det som hjälper bra mot att lindra adhdbesvär och även en del andra besvär är motion och träning, synd bara att det är en färskvara som kräver ansträngning och motivation, när det är så enkelt att bara svälja en tablett med lite vatten och invänta effekten.

Vad har ni Viskare för erfarenheter kring detta ämne?
.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Geta »

Är det Miikas Leif som medverkar? Jag skojar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Miika »

Geta wrote: 26 Sep 2023, 19:38 Är det Miikas Leif som medverkar? Jag skojar.
:lol:
Admin1

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Admin1 »

Vilken Clozapinedos har du? Koffein kan öka Clozapine, men det varierar något. När man studerat doshöjning av clozapin med 100 mg stegvis, så ökar bara vikten med 1,32 % efter 1 år för män. Kvinnor gick inte upp i vikt. För Clozapine är det så att doser över 450 mg/dag ökar risken för kramper. Det tror jag är viktigare än viktökningen.
https://academic.oup.com/schizophreniab ... ogin=false
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by zoegas »

Registrera dig mannen. Du är en uppslagsbok.
Leffe

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Leffe »

Admin1 wrote: 27 Sep 2023, 12:06 Vilken Clozapinedos har du? Koffein kan öka Clozapine, men det varierar något. När man studerat doshöjning av clozapin med 100 mg stegvis, så ökar bara vikten med 1,32 % efter 1 år för män. Kvinnor gick inte upp i vikt. För Clozapine är det så att doser över 450 mg/dag ökar risken för kramper. Det tror jag är viktigare än viktökningen.
https://academic.oup.com/schizophreniab ... ogin=false
Jag tror fortfarande att koffeintabletterna jag tog samtidigt som Clozapin var boven i dramat, att det var därför jag blev hungrigare oftare och att det sänkte blodsockret.

Kanske det är därför jag hade ett levervärde som var smått förhöjt?

Iallafall jag äter mer sällan än tidigare och svettas mindre pga. att jag slutat med koffeintabletter samt att blodtryck och puls är normalt.

Hur ofta äter ni/du?
Själv äter jag ibland 3 men oftast med 4timmars mellanrum och då blir det ungefär 4måltider per dag, ibland kanske även 3måltider per dag beroende på när jag kliver upp ur sängen på morgonen och när jag lägger mig för kvällen.
Admin1

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Admin1 »

Vilken Clozapinedos har du?
Leffe

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Leffe »

Admin1 wrote: 27 Sep 2023, 13:44Vilken Clozapinedos har du?
50mg till kvällen varje kväll, har haft så i 15år utan problem.
Vid 75mg får jag lättare kramper för jag är väldigt doskänslig.
Så 50mg Clozapine är perfekt dos då får jag den sömn jag behöver.
Admin1

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Admin1 »

Normaldosen är 200-450 mg/dag, så du har en låg dos. Svårt att tro att din låga dos skulle ge viktökning med koffein.
Leffe

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Leffe »

Admin1 wrote: 27 Sep 2023, 15:18 Normaldosen är 200-450 mg/dag, så du har en låg dos. Svårt att tro att din låga dos skulle ge viktökning med koffein.
Då kanske det är bara koffeinet i sig som gör att jag blir hungrig, inte kombinationen koffein och Clozapine som gör det.
Admin1

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Admin1 »

Koffein ensamt ger ej viktökning. Hur mycket har du gått upp i vikt?
Leffe

Re: Koffein+Leponex=hunger?

Post by Leffe »

Admin1 wrote: 27 Sep 2023, 17:48 Koffein ensamt ger ej viktökning. Hur mycket har du gått upp i vikt?
Vet ej hur mycket jag gått upp i vikt.
Men jag får lågt blodsocker av koffein som gör att jag blir mer hungrig och äter därför oftare.
Kan tilläggas har ej diabetes.
Post Reply