Elyn Saks, professor med schizofreni

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8196
Joined: 11 May 2021, 13:53

Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by wasp »

Elyn Saks är schizofren, professor i bl a juridik trots det.

https://www.youtube.com/watch?v=f6CILJA110Y

https://en.wikipedia.org/wiki/Elyn_Saks
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by Leakim97 »

Det som jag alltid reagerat på när det kommer till många med schizofreni, som pratat om sin sjukdom på nätet, är att många verkar ha en sådan otroligt bra kognitiv förmåga, det förvånar mig väldigt mycket. Det gör mig nästan ifrågasättande till om de verkligen ens har schizofreni. Ser jag till mig själv gentemot de jag lyssnat på och som pratat om sin schizofreni så är min kognitiva förmåga och tankeförmåga väldigt mycket mer nedsatt.

Det jag tänker är väl att schizofreni är ju ett paraplybegrepp, igentligen olika kroniska psykotiska sjukdomar.

Där vissa schizofrenier har mer symtom av en sort och mindre symtom av en annan sort.

Så en slags schizofreni har mer hallucinationer och vanföreställningar medans en annan sort kanske har mer nedsatt kognitiv och social förmåga

Min tro är att de med paranoid schizofreni har den bästa kognitiva förmågan utav schizofrenierna

Det är troligt att jag har Hebefren schizofreni, även om undergrupperna inte används längre. Kallas också desorganiserad schizofreni. Står att tankestörningarna märks i högre grad på språket än vid övriga schizofrenier.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by yrväder »

Menar du det talande språket för där kan känna att jag brister ibland. Jag tror dels att det beror att man inte hinner tänka igenom det man säger när man skriver så tänker man det skrivna medan man skriver man hör liksom textraden växa fram det är därför tror jag det kan bli lite fel när man man har inte betänketid att formulera som när man skriver.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by Leakim97 »

yrväder wrote: 12 Oct 2023, 17:27 Menar du det talande språket för där kan känna att jag brister ibland. Jag tror dels att det beror att man inte hinner tänka igenom det man säger när man skriver så tänker man det skrivna medan man skriver man hör liksom textraden växa fram det är därför tror jag det kan bli lite fel när man man har inte betänketid att formulera som när man skriver.
Ja jag menar det talande språket. I skrift kan man tänka och ta sig den tid som behövs
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by yrväder »

Håller med det är så mycket bättre.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by Geta »

Det stämmer att vid paranoid schizofreni är den kognitiva förmågan inte så nedsatt. Hebefreni är en ungdomsform.

Jag har mycket lättare att skriva här på nätet än att prata i verkliga livet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8196
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by wasp »

Geta wrote: 12 Oct 2023, 19:00 Det stämmer att vid paranoid schizofreni är den kognitiva förmågan inte så nedsatt. Hebefreni är en ungdomsform.

Jag har mycket lättare att skriva här på nätet än att prata i verkliga livet.
Ja! Den debuterar i tidig ålder (hebefren schizofreni), men skiljer sig väl också från paranoid schizofreni, eller kataton??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by Geta »

Katatoni ska vara ovanligt numera.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Elyn Saks, professor med schizofreni

Post by Koi »

Jag kan sånt som jag redan lärt mig innan. Men att lära mig nya saker tar tid och kraft. Min inlärningsförmåga har blivit mycket sämre med varje krasch.

Har svårt att hitta ord. Jag kan kalla en stekpanna för slev, strumpa, korv innan jag kommer på vad det heter.tror ibland att jag fått afasi.
Post Reply