Alternativ till Cisordinol depå?

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Ulf

Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Ulf »

Vilka alternativa antipsykotiska läkemedel finns det istället för Cisordinol depå som fungerar på ett liknande sätt som kan vara värt att prova?

Har otrevliga biverkningar av den höga dosen av Cisordinol och undrar därför om någon vet eller har egen erfarenhet om det kan finnas något annat alternativ i mitt fall.

Har haft Cisordinol depå injektion kontinuerligt var tredje vecka i cirka 15års tid med mycket god effekt. Och som jag varit tvungen att höja dosen allteftersom under senaste 8åren, på grund av att kroppen/hjärnan inte svarar lika bra på medicinen.
Admin1

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Admin1 »

Abilify Maintena får många idag och den kan ges i armen också. Tas varje månad. De flesta har nog Abilify idag. Ett annat alternativ är Xeplion, som ges varje månad, men har större viktökning än Abilify Maintena.
Ulf

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Ulf »

Admin1 wrote: 22 Oct 2023, 17:25 Abilify Maintena får många idag och den kan ges i armen också. Tas varje månad. De flesta har nog Abilify idag. Ett annat alternativ är Xeplion, som ges varje månad, men har större viktökning än Abilify Maintena.
Okej. Tack för tipset!
Ska fråga vad min psykläkare tycker och tänker om alternativen.

Hur är det med effekten mellan Abilify Maintena och Xeplion går det att jämföra?
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by yrväder »

Xeplion är effektiv mot röster, hallucinationer.

Om du har mer av de negitiva symtomen tror jag abilify maintena är bra om jag går efter vad jag läst här på viska om de som har den injektionen så kommer du mer i kontakt med dina känslor, din förmåga att ta in och känna förbättras.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Koi »

Jag har både Abilify och Haldol. Injektioner i rövmusklerna.

De funkar bra. Hör fortfarande röster men de är neutrala. Mina nojor håller sig borta så länge jag sover som jag ska.

Hade bara Abilify i 10 år. Funkade bra tills en läkare började pilla på den.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Zoidar »

Ulf wrote: 22 Oct 2023, 16:45 Vilka alternativa antipsykotiska läkemedel finns det istället för Cisordinol depå som fungerar på ett liknande sätt som kan vara värt att prova?

Har otrevliga biverkningar av den höga dosen av Cisordinol och undrar därför om någon vet eller har egen erfarenhet om det kan finnas något annat alternativ i mitt fall.

Har haft Cisordinol depå injektion kontinuerligt var tredje vecka i cirka 15års tid med mycket god effekt. Och som jag varit tvungen att höja dosen allteftersom under senaste 8åren, på grund av att kroppen/hjärnan inte svarar lika bra på medicinen.
Trilafon är ju gammalt och beprövat. Det tror jag kan vara likvärdigt till Cisordinol. Nissegossen har Trilafoninjektioner och är nöjd.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Ulf

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Ulf »

Zoidar wrote: 22 Oct 2023, 20:09Trilafon är ju gammalt och beprövat. Det tror jag kan vara likvärdigt till Cisordinol. Nissegossen har Trilafoninjektioner och är nöjd.

Hur ofta tar/får man Trilafon?
Skulle vilja slippa ta injektionen så ofta. Injektion engång per månad räcker för mig eller helst bara behöva ta tabletter.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Zoidar »

Ulf wrote:
Hur ofta tar/får man Trilafon?
Skulle vilja slippa ta injektionen så ofta. Injektion engång per månad räcker för mig eller helst bara behöva ta tabletter.
Var 3e, 4e vecka brukar det vara.

Trilafon finns i tablett. Den kallas då Peratsin. Jag har Peratsin, men då måste läkaren söka licens en gång per år för den finns inte längre i Sverige i tablett. Injektionerna finns däremot utan licens.

Annars finns ju Haldol och Fluanxol också, men de har jag inte testat.

En nackdel med de nyare antipsykotika är att de ofta ger viktuppgång.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Miika »

Jag får Trilafoninjektioner varannan vecka. Nöjd men då har jag också Clozapine
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Zoidar »

Miika wrote: 23 Oct 2023, 17:48 Jag får Trilafoninjektioner varannan vecka. Nöjd men då har jag också Clozapine
Måste du ha två antipsykotika?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Miika »

Zoidar wrote: 24 Oct 2023, 01:05
Miika wrote: 23 Oct 2023, 17:48 Jag får Trilafoninjektioner varannan vecka. Nöjd men då har jag också Clozapine
Måste du ha två antipsykotika?
Ja jag har hög metabolism och kräver mer medicin och den kombinationen blir bra för mig
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Alternativ till Cisordinol depå?

Post by Zoidar »

Miika wrote: 24 Oct 2023, 06:22 Ja jag har hög metabolism och kräver mer medicin och den kombinationen blir bra för mig
Ok! Bara undrade. :)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply