Enklast möjliga

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Geta wrote: 17 Feb 2024, 14:29 Nej, äter för lite protein.
Broccoli är faktiskt rätt proteinrikt för att vara en grönsak. 3 gram protein per 100g.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Nu är det allvar, jag kommer att handla ingredienser till korv med bröd om jag handlar imorgon. Kanske växlar jag mellan chili- och vitlökssås.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Mamma och pappa ville ibland ha soppa, möjligtvis i kartong. Fransk fisksoppa för 48,95 kronor. Finns flera olika att välja mellan. Soppa är ju gott. För övrigt är en korv med vanlig ärtsoppa ett par spänn billigare än den vegetariska.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Jag måste börja handla mer än en maträtt om dagen så jag slipper att gå som jag gör (och ramla som jag gjorde idag igen), vilket gör den korta promenaden till mataffären riskfylld. Ska försöka att komma ihåg att köpa korv med tillbehör imorgon.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Kan det vara balansen som fallerar hos dig, Fantasio?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Egentligen hade jag tänkt att köpa snabbmat på söndag, men grunnar på korv med bröd istället. En gul lök, kan den kosta fem kronor? En flaska chilisås, kanske 30 kronor, steksmör kanske 50 kronor, korv, kanske 35 kronor, korvbröd, kanske 25 kronor. Det skulle innebära 145 kronor till två måltider. Det är dyrt med matvaror. Fast smöret räcker ju länge, speciellt om man lagar mat så sällan som jag gör.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Min mat kostar sällan mer än 100 kr per dag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Har man redan steksmör hemma och även diverse såser så blir det inte så farligt dyrt att laga ett mål mat. En bra bit under hundringen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Nu får det vara slutsnackat och slutdrömt. Imorgon är det jag som går till affären och handlar bland annat korv. Ska aha massor med rostad lök, vilket jag har i skafferiet redan. Jag känner nig taggad inför uppgiften.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Stekte de fem korvar jag hade kvar från igår. Hade köpt ett paket korvbröd och där i var det tio stycken. Fem igår, fem idag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Att steka lite korv är vad jag orkar med. Kanske blir det det imorgon. Tio korvar finns i paketet och tio korvbröd finns i varje påse. Har en burk jalapenos i burk som måste gå åt innan april är över. Har en oöppnad flaska sås som jag ska prova också.
Post Reply