Enklast möjliga

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Enklast möjliga

Post by Koi »

Allt som lagar sig själv i ugnen är bra.

Bulled beef på billig högrev när man hittar kort datum. Blir skitgott och lagar sig själv. Bara ha på lite gegg ovanpå av ketchup, chipotlepasta, spiskummin och citron, salt och peppar. 4-5 timmar i ugnen.

Alla gratänger är pissenkla. Blanda ex kokt pasta med överbliven tacofärs. Äggstanning och ost över. 20 minuter i ugnen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22301
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Kör man havregryn med vatten i mikron 2 min och sen kläcker i 1 eller 2 ägg och rör om och kör 2 min blir det bra äggröt
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35953
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Äter hellre havregrynsgröt och kokta ägg var för sig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22301
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Nov 2022, 12:25 Äter hellre havregrynsgröt och kokta ägg var för sig.
Var man (och kvinna) reder sig på sitt sätt.. :D

Fast den där äggröten blev inte så dum faktiskt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Ris är enkelt, gott och mättande. Men vad är det för skillnad på basmatiris och vanligt? Har haft basmatiris, men det var för en smärre evighet sedan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22301
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Vad är "vanligt" ris? Trodde basmati var det vanliga.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Nej då, det är det inte. Det är två olika sorter. Jag hade vitlökssås på mitt jasminris idag och det passade bra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

21, 95 kronor tror jag en burk Soldatens ärtsoppa kostar. Rätt billigt faktiskt. Den ska visst räcka till mer än en måltid, men jag slevar gladeligen i mig hela burken på en gång.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22301
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

När jag börjar äta äter jag till sista smulan. :D
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Mmm, så är det ibland, Zoidar. Jag kokade nästan två deciliter ris och det blev ett rejält lass. Men jag fick i mig allt utan besvär.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Det lutar åt korvar, sådana smala avlånga. Och även ett paket fiskpinnar, 15 stycken. Korven äter jag i bröd och har rostad lök till. Kanske bostongurka, det var länge sedan jag hade det på menyn. Och ska försöka komma ihåg att köpa mer chilisås och vitlökssås. Jag ska botanisera i matvaruaffären imorgon.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35953
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Fantasio,

Du börjar hitta i mataffären.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply