Frågor om kreatin kosttillskott

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

Att Kreatin tillskott är bra för gymträning för att bygga upp muskler det vet vi,
men är det även bra för konditionsträning?

Går det att förbättra konditionen med Kreatin?

Vad vet vi om Kreatin påverkar levervärden och njurarna negativt?

Och går det att kombinera Kreatin med koffeintabletter utan att det är negativt för njurarna m.m.?
Eller ska man helst använda dom var för sig?

Det som är negativt med Kreatin är att man lagrar vatten i musklerna man blir mer plufsig i utseendet,
för det är det som sväller upp musklerna, typ anabola light.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12656
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by zoegas »

Jag tror kreatin är en väldigt svag drog. Jag tror inte den gör någon större skillnad. Fråga Zoidar.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

zoegas wrote: 02 Nov 2023, 17:42 Jag tror kreatin är en väldigt svag drog. Jag tror inte den gör någon större skillnad. Fråga Zoidar.
Jag tror inte jag vet att Kreatin fungerar för muskelbygge om än det är en svag effekt.
Minns inte antal procent mer effekt man fick av Kreatin, kanske 5-10% mer, men det är nyttigare än att trycka riktig bola om man ska jämföra.

Vad gör man inte för att förbättra prestationen.

Enligt i skidåkaren Charlotte Kallas biografi så togs det mycket astmaspray och krossade koffeintabletter för att öka prestationen, men det var inget man talade om öppet om för det är ju inte accepterat att fuska öppet inom elitidrotten, men alla gör det ändå.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12656
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by zoegas »

Den är ju inte med på nån dopinglista. Så jag vet inte.. Hur förhöjande kan det vara då?

Jag kan rekommendera Synefrin istället. Där är fart i den.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

zoegas wrote: 02 Nov 2023, 18:20 Den är ju inte med på nån dopinglista. Så jag vet inte.. Hur förhöjande kan det vara då?

Jag kan rekommendera Synefrin istället. Där är fart i den.
En snabb googling: "Kreatin kan öka muskelstyrkan med i genomsnitt 8% och öka prestationen under högintensiv träning med i genomsnitt 14%".

Har hört talats om Synefrin, har trott att Synefrin är mumbo jumbo.. Det ska jag ta och köpa för att prova.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

Kippis wrote: 02 Nov 2023, 20:13
zoegas wrote: 02 Nov 2023, 18:20 Den är ju inte med på nån dopinglista. Så jag vet inte.. Hur förhöjande kan det vara då?

Jag kan rekommendera Synefrin istället. Där är fart i den.
En snabb googling: "Kreatin kan öka muskelstyrkan med i genomsnitt 8% och öka prestationen under högintensiv träning med i genomsnitt 14%".

Har hört talats om Synefrin, har trott att Synefrin är mumbo jumbo.. Det ska jag ta och köpa för att prova.
Har beställt syntetisk Synefrin igår fredag kväll från en sida på nätet.

Minns när Effedrin var lagligt innan det vart klassat om det var år2005.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12656
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by zoegas »

Kippis wrote: 04 Nov 2023, 14:51
Kippis wrote: 02 Nov 2023, 20:13
zoegas wrote: 02 Nov 2023, 18:20 Den är ju inte med på nån dopinglista. Så jag vet inte.. Hur förhöjande kan det vara då?

Jag kan rekommendera Synefrin istället. Där är fart i den.
En snabb googling: "Kreatin kan öka muskelstyrkan med i genomsnitt 8% och öka prestationen under högintensiv träning med i genomsnitt 14%".

Har hört talats om Synefrin, har trott att Synefrin är mumbo jumbo.. Det ska jag ta och köpa för att prova.
Har beställt syntetisk Synefrin igår fredag kväll från en sida på nätet.

Minns när Effedrin var lagligt innan det vart klassat om det var år2005.
Ja, det är en variant. Inte lika starkt som Efedrin. Men det är likadant. Det påstås påverka hjärtrytmen och blodtrycket vid för hög dos. Risk för stroke, så du vet.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

Normal dos av Synefrin är väl 40mg?

Är det dumt att blanda med koffeintabletter?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12656
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by zoegas »

Vet inte, det är för liten text på min burk. Kan inte läsa. Nog är det nån GABA piller. Det blir boostat med koffein, Men tror inte nån dött av det. Då hade det skrivits om det. Koffein tar ju halva planeten :mrgreen:
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Frågor om kreatin kosttillskott

Post by Kippis »

Fick Synefrin igår till mitt ombud och var och hämtade ut idag, så jag tänkte testa en kapsel imorgon när jag vaknar på tom mage för att se vilken effekt jag får eller om det är värdelöst skit.
Post Reply