Kronisk psykos?

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kronisk psykos?

Post by yrväder »

Glädjande att höra att det går bra för dig Nobel. :)
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kronisk psykos?

Post by Nobel »

yrväder wrote: 11 Nov 2023, 18:33 Glädjande att höra att det går bra för dig Nobel. :)
Tack yrväder! Ja, det är kul när det går bra.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

Nobel wrote: 11 Nov 2023, 18:32 Tack Leakim97! Antar att du levt med schizofreni sedan ung ålder. Det måste vara jobbigt. Jag insjuknade vid 24, så hann ändå med att leva livet innan sjukdomen slog till. Men såhär i efterhand förstår jag att sjukdomen inte kom från bar himmel. Jag hade ett psykotiskt skov som varade i en månad ungefär när jag var barn. Trodde att jag var döende i sjukdom. Eller, vet inte om hypokondri räknas som psykos. Det var i alla fall en fast övertygelse om att jag levde med massa sjukdomar och snart skulle dö. Det försvann sen och jag levde ett normalt liv fram tills jag 18. Då började förföljelsetankarna ta form, men de var fortfarande under kontroll och påverkade inte min vardag särskilt mycket, utan mest under perioder då jag var stressad. Sedan kom den permanenta psykosen vid 24.
Prodromalfasen började nog när jag var 17/18 år riktiga psykosen fick jag när jag var 19 år. Fyller 27 i februari så jag har snart haft schizofreni i cirka 8 år. Han inte ens sluta skolan
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

Min historia var liknande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 11 Nov 2023, 20:06 Min historia var liknande.
Likt Nobel's historia?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

Leakim97 wrote: 12 Nov 2023, 11:37
Geta wrote: 11 Nov 2023, 20:06 Min historia var liknande.
Likt Nobel's historia?
Likt din historia. Men min schizofreni har pågått i 55 år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 12 Nov 2023, 12:31
Leakim97 wrote: 12 Nov 2023, 11:37
Geta wrote: 11 Nov 2023, 20:06 Min historia var liknande.
Likt Nobel's historia?
Likt din historia. Men min schizofreni har pågått i 55 år.
Okej. Du har gjort det bra Geta som fortfarande håller dig vid liv. Hörde du säga att du tillslut kom på att du måste leva ditt liv, trots schizofreni, och inte bara ge upp. Tänker så jag med man får inte ge upp man måste kämpa på
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

Det stämmer. En dag i trettioårsåldern kom jag på att jag var tvungen att börja leva och skaffa mig ett hem.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kronisk psykos?

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 11 Nov 2023, 19:43
Nobel wrote: 11 Nov 2023, 18:32 Tack Leakim97! Antar att du levt med schizofreni sedan ung ålder. Det måste vara jobbigt. Jag insjuknade vid 24, så hann ändå med att leva livet innan sjukdomen slog till. Men såhär i efterhand förstår jag att sjukdomen inte kom från bar himmel. Jag hade ett psykotiskt skov som varade i en månad ungefär när jag var barn. Trodde att jag var döende i sjukdom. Eller, vet inte om hypokondri räknas som psykos. Det var i alla fall en fast övertygelse om att jag levde med massa sjukdomar och snart skulle dö. Det försvann sen och jag levde ett normalt liv fram tills jag 18. Då började förföljelsetankarna ta form, men de var fortfarande under kontroll och påverkade inte min vardag särskilt mycket, utan mest under perioder då jag var stressad. Sedan kom den permanenta psykosen vid 24.
Prodromalfasen började nog när jag var 17/18 år riktiga psykosen fick jag när jag var 19 år. Fyller 27 i februari så jag har snart haft schizofreni i cirka 8 år. Han inte ens sluta skolan
precis samma här, prodromalfasen började när jag var 17 och psykosen kom när jag var 20, hann jobba deltid i 7 månader men ingen examen från gymnasiet... och nu sitter jag här snart 10 år senare och är fortfarande på ruta ett känns det som.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

mrsearlgray wrote: 15 Nov 2023, 14:16
Leakim97 wrote: 11 Nov 2023, 19:43
Nobel wrote: 11 Nov 2023, 18:32 Tack Leakim97! Antar att du levt med schizofreni sedan ung ålder. Det måste vara jobbigt. Jag insjuknade vid 24, så hann ändå med att leva livet innan sjukdomen slog till. Men såhär i efterhand förstår jag att sjukdomen inte kom från bar himmel. Jag hade ett psykotiskt skov som varade i en månad ungefär när jag var barn. Trodde att jag var döende i sjukdom. Eller, vet inte om hypokondri räknas som psykos. Det var i alla fall en fast övertygelse om att jag levde med massa sjukdomar och snart skulle dö. Det försvann sen och jag levde ett normalt liv fram tills jag 18. Då började förföljelsetankarna ta form, men de var fortfarande under kontroll och påverkade inte min vardag särskilt mycket, utan mest under perioder då jag var stressad. Sedan kom den permanenta psykosen vid 24.
Prodromalfasen började nog när jag var 17/18 år riktiga psykosen fick jag när jag var 19 år. Fyller 27 i februari så jag har snart haft schizofreni i cirka 8 år. Han inte ens sluta skolan
precis samma här, prodromalfasen började när jag var 17 och psykosen kom när jag var 20, hann jobba deltid i 7 månader men ingen examen från gymnasiet... och nu sitter jag här snart 10 år senare och är fortfarande på ruta ett känns det som.
Ja jobbigt. Har du någon plan på vad du vill göra? Jobba/plugga/sysselsättning eller kanske ingenting alls? Det är så jävla trök att sjukdomen har en i ett järngrepp
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kronisk psykos?

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 15 Nov 2023, 14:59
mrsearlgray wrote: 15 Nov 2023, 14:16
Leakim97 wrote: 11 Nov 2023, 19:43

Prodromalfasen började nog när jag var 17/18 år riktiga psykosen fick jag när jag var 19 år. Fyller 27 i februari så jag har snart haft schizofreni i cirka 8 år. Han inte ens sluta skolan
precis samma här, prodromalfasen började när jag var 17 och psykosen kom när jag var 20, hann jobba deltid i 7 månader men ingen examen från gymnasiet... och nu sitter jag här snart 10 år senare och är fortfarande på ruta ett känns det som.
Ja jobbigt. Har du någon plan på vad du vill göra? Jobba/plugga/sysselsättning eller kanske ingenting alls? Det är så jävla trök att sjukdomen har en i ett järngrepp
Hade massivs med planer innan jag blev sjuk och drömmer fortfarande om att antingen plugga konst eller historia och jobba inom de området men så som det ser ut nu så tror jag inte det kommer bli något. Som du säger sjukdomen har en verkligen i ett järngrepp och jag blir väldigt ledsen när jag tänker på det.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kronisk psykos?

Post by amandara »

Fördelen är att du slipper studieskulder.
Post Reply