Om fobier

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Om fobier

Post by Richard »

yrväder wrote: 08 Nov 2023, 20:40 Du har asperger Richard kanske felstavat. Jag undrar om du fick veta det som barn eller vuxen.

Jag tycker inte om stora folksamlingar det är väl lite hur du är också.
Jojo, det är min huvuddiagnos, den fick jag när jag var 25 år, år 2005. Jag var lite märklig som barn, ibland bråkig o udda, det har framför allt min mamma sagt. När jag fick diagnosen så sa hon att det förklarar allt. Hon är (var) själv kurator.

Paranoian har utretts o misstänkts vara schizofreni, Kluster A-störning o säkert nått mer. Sen korta perioder har varit i det närmaste, eller på riktigt psykotisk, alltså tappat all kontakt med verkligheten. Senast var 2016, så det är ju sällan. Det är satt schizoaffektivt syndrom, men är osäker på om dem tagit bort den igen. Bidiagnos är även recidiverande depression, medelsvår episod. Hursomhelst tar Invegan bort ca 60% av paranoian, så jag känner det här otäcka tillståndet hela tiden, jag skulle vilja ha nått som tar bort den helt. Har provat nästan alla o det är bara Haldol, Risperdal o Invega som har nån form av verkan mot det.

Men jag har haft Haldol länge, innan Invega, så det var längesen jag var helt utan, men under skoltiden kom det, tillsammans med (eller om det var paranoian som utlöste det?) svår depression o så det här med sociala fobin, det kanske var ett symtom på det andra o vara tvärtom, att jag hade paranoida drag som jag fick social fobi av? Drog mig undan allt o alla. Mitt värsta minne är dagen då vi tog studenten... Det som ska vara en av de lyckligaste dagarna i livet. Jag får ångest o flashbacks när jag hör folk sjunga om studenten. Särskilt här i Ängelholm. En stor folksamling som stod o välkomnade en ut från skolan, jag var så rädd... O då menar jag inte bara för folksamlingen. Sen levde jag tillbakadragen i ca 15 år, men med tiden har det blivit bättre!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Om fobier

Post by yrväder »

Som tur är kanske tog jag aldrig studenten. Men jag förstår din känsla och hade själv nog upplevt nåt snarlikt i samma situation.
Paranoida tankar, jag vet att risperdal eller risperidone har lite starkare skydd än invega, men sen är det inte alltid det går att få att försvinna. Ibland kan hjälpa om man vädrar det med någon på den mottagning du går på.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Om fobier

Post by Richard »

yrväder wrote: 09 Nov 2023, 11:43 Som tur är kanske tog jag aldrig studenten. Men jag förstår din känsla och hade själv nog upplevt nåt snarlikt i samma situation.
Paranoida tankar, jag vet att risperdal eller risperidone har lite starkare skydd än invega, men sen är det inte alltid det går att få att försvinna. Ibland kan hjälpa om man vädrar det med någon på den mottagning du går på.
Jo, jag har gått på samma mottagning sen 1996, men med nya psykiater hela tiden. Nu har jag i.a.f. haft samma sen 2014. Men har gått totalt ca 9-10 år i samtalsterapi med samma psykolog, men inte nu längre. Tror hon har gått i pension också.

Risperdal är en vidarebyggnad på Haldol, o Invega är en vidarebyggnad på Risperdal, så den kan ha svagare effekt, men även mindre biverkningar. Haldol blev jag till slut stel av, o av Risperdal blev jag onaturligt trött av. Sen de andra Zeldox, Zyprexa, Abilify, Seroquel o säkert fler, hade ingen effekt alls. Förutom en, ganska svag medicin, Esucos, den var bra, men den togs bort ut sortimentet, möjligt att man kunnat få den fortsatt på licens?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Om fobier

Post by Nobel »

Läkaren trodde först att jag hade social fobi, men det var paranoia. Jag är rädd för hundar.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Om fobier

Post by Richard »

Min sociala fobi utvecklades till ren paranoia i 20 års-åldern. Jag känner mig konstant rädd, men medicinen (Invega) dämpar det med ca 60% om man skulle kunna gradera det på nått sätt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Om fobier

Post by Zoidar »

Richard wrote: 27 Nov 2023, 05:33 Min sociala fobi utvecklades till ren paranoia i 20 års-åldern. Jag känner mig konstant rädd, men medicinen (Invega) dämpar det med ca 60% om man skulle kunna gradera det på nått sätt.
Tycker SSRI hjälpt mig mot rädsla.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Om fobier

Post by 1Dave »

De tycker säkert jag är udda på jobbet iom att jag inte pratar så mkt men blir själv bekvämare o bekvämare bland folk.
De är inte det att jag struntar i vad de tycker. Men är ju mitt liv trots allt jag lever
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Om fobier

Post by Geta »

Det är värre om man pratar för mycket. Jag har ofta gått under radarn, för att jag varit så tyst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Om fobier

Post by yrväder »

Vilken dos av Invega står du på Richard.
Bra att du är dig själv på jobbet Dave och känner dig bekväm med att vara det.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Om fobier

Post by Koi »

Jag var så full på studenten att jag inte ens minns den. Jo. Han som körde flaket övningskörde så varje gång han stannat och skulle iväg igen så ryckte det till i lastbilen så hälften for i backen. Började med champagne till frukost och sen rullade det på.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Om fobier

Post by Koi »

Nobel wrote: 26 Nov 2023, 19:07 Läkaren trodde först att jag hade social fobi, men det var paranoia. Jag är rädd för hundar.
Jag har också paranoia. Svår sådan av och till. Så jag stänger persienner och inte kan gå ut utan att spana efter de som förföljer mig. Men de gömmer sig bra.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Om fobier

Post by Richard »

yrväder wrote: 27 Nov 2023, 16:07 Vilken dos av Invega står du på Richard.
Bra att du är dig själv på jobbet Dave och känner dig bekväm med att vara det.
Jag har 6 mg på morgonen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply