Om fobier

Moderator: Moderator 1

Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Om fobier

Post by Kippis »

Har ni några fobier?

Socialfobi är väl ganska vanligt bland psykisk ohälsa?

Själv har jag lättare fobi för insekter, brukar ibland drömma mardrömmar om insekter när jag sover.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Om fobier

Post by zoegas »

Social fobi, om det kan kallas så. Det är tyvrär verkligt och inte inbillning. Annars spindlar. De små som finns i Sverige, är ofarliga. Men jag litar inte det ;) En stor spindel med tänder ger mig rädsla.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Om fobier

Post by Krokus »

Min sociala fobi har blivit mildare. Annars spindlar, getingar och fästingar. Jag blir illamående (nästan så att jag spyr) när jag ser fästingar. Ännu värre när jag måste ta bort dem från hunden. Jag är även rädd för att lukta illa och höjder. Nagelklippare! Usch! :sick:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Om fobier

Post by Leakim97 »

Kan inte titta på extremt feta människor på tv. Typ som på dr nao. Klarar inte av det. Är det en slags fobi?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36661
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Om fobier

Post by memphis »

Nej, jag tror inte jag har nån fobi. Är rädd för ormar dock, men deg är ju helt naturligt eftersom det finns farliga ormar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Om fobier

Post by Kippis »

Krokus wrote: 05 Nov 2023, 11:08 Min sociala fobi har blivit mildare. Annars spindlar, getingar och fästingar. Jag blir illamående (nästan så att jag spyr) när jag ser fästingar. Ännu värre när jag måste ta bort dem från hunden. Jag är även rädd för att lukta illa och höjder. Nagelklippare! Usch! :sick:
Jo samma för mig, fästingar som suger i sig blod och kroppen på dom växer och växer, ser ut som en grå dallrig hjärna eller nånting liknande. Usch!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Om fobier

Post by Koi »

Jag har haft många fästingar. Borrelia 3 gånger. Men jag är mycket ute i skogen. Hade en mardröm en gång om en fästing stor som en björn som jagade mig. Fyyy faan.

Annars getingar. De är helt oberäkneliga. Flyger hit och dit utan kontroll. Sov dock i vindskydd i somras som jag delade med ett getingbo i ena änden av vindskyddet. Sov gott den natten.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Om fobier

Post by Richard »

Min psykiska ohälsa började med social fobi. Jag drog mig undan större folksamlingar strax efter jag börjat gymnasiet. Fick svår depression, men det visste jag inte, jag accepterade bara att jag hade social fobi, bad specifikt om Paroxetin, då den skulle vara lite extra mot social fobi. Social fobin utvecklades till ren paranoia o jag behövde mycket starkare mediciner som Haldol. Men på nått sätt var paranoian lättare att behandla än social fobin. Men ibland drog jag mig t.o.m. för att gå o hämta pizza på kvällen, de 100 meterna till pizzerian, för jag ville inte gå ut.

Var förvisso fortfarande tillbakadragen, fram till 2011, då jag pysslade lite med harmlösa experiment. Men det ledde ju till att jag nästan blev världskändis, o märkte att det var inte så farligt att vara med i TV, dokumentärer, BBC Live o sånt. Sen dess har jag haft lättare att spela apa o pajas. Idag har vi haft möte ang. att bl.a. jag ska föreläsa om psykisk ohälsa inför skolklasser på gymnasiet nästa vecka. Samma gymnasium som jag plågades igenom för 25 år sen...

Men min paranoia har ändrat sig, blivit mer inbillad, jag måste ha medicin för att inte må dåligt av den. Slipper förvisso Haldol numera, men behöver Invega.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13190
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Om fobier

Post by amandara »

Jag har varit tyst i många år men tror egentligen att jag är extrovert.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Om fobier

Post by Koi »

amandara wrote: 08 Nov 2023, 17:00 Jag har varit tyst i många år men tror egentligen att jag är extrovert.
Jag var jättemycket extrovert innan jag dundrade in i min första ordentliga psykos. Sen har det blivit mer och mer introvert av mig. Orkar inte med människor på samms sätt längre. Tror min hjärna är lite utbränd. Trivs med människor men blir jättetrött.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Om fobier

Post by yrväder »

Du har asperger Richard kanske felstavat. Jag undrar om du fick veta det som barn eller vuxen.

Jag tycker inte om stora folksamlingar det är väl lite hur du är också.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Om fobier

Post by Zoidar »

Ingen direkt fobi, men hästar är jag lite rädd för. De är oberäkneliga och stora som dinosaurier. 🦖🦕
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply