Begreppet psykos

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38297
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Begreppet psykos

Post by memphis »

Som vanligt vet folk inte vad de snackar om.

Har märkt att den senaste tiden har ord som "sinnessjukt" och "sjukt" börjat bytas ut och i stället används ordet psykos.

Det irriterar mig ganska mycket. För de som använder begreppet vet inte vad det innebär. Det är alltid dåligt när en diagnos misshandlas av språkbruket.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60640
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Begreppet psykos

Post by Nissegossen »

De flesta brott görs under en psykos, för den som är psykiskt sjuk.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8432
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Begreppet psykos

Post by Richard »

På Flashback läser jag ofta "jävla autist", "helt schizo" o sånt, behöver inte vara riktat mot mig, utan mot andra som inte tycker likadant. Bara att ignorera! När jag var ung var "bög" typ det värsta man kunde bli kallad, numera är det tydligen någon psykiatrisk diagnos. Numera är det även "inne" att vara bög.

Jag gjorde några observanta (men tydligen inte tillräckligt många) på att tillträdande centerpartiledare, Muharrem Demirok, minst två gånger har använt psykiatriska diagnoser som skällsord. Frågade även honom på Twitter, varför, men fick inget svar.

EDIT: Jag har även hört på P3 en ny låt som dom brukar spela, nån av de där yngre tjejerna sjunger "Har jag bara fått en psykos, na-na-na-nana".
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25626
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

”Det är helt sinnesjukt!!” Har jag hört länge

”Det är typ masspsykos” var ett uttryck jag också hörde
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25626
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Där sitter han ensam, lite schizofrent. Sa de på efter 5
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38310
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Visste ni själva vad psykos var, innan ni blev psykotiska? Jag tvivlar på det. Man måste nog uppleva det för att förstå.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38297
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Begreppet psykos

Post by memphis »

Ja men just därför. Man ska väl inte missvbruka ett ord som man inte ens vet innebörden av. Särskilt inte när det gäller en sjukdom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25626
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 10 Nov 2023, 18:47 Visste ni själva vad psykos var, innan ni blev psykotiska? Jag tvivlar på det. Man måste nog uppleva det för att förstå.
Stod på avdelningsdörren, psykos/schizofreni. Vad är det för nått? Tänkte jag. Hade inte en aning
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Begreppet psykos

Post by Swesanne »

memphis wrote: 10 Nov 2023, 18:22 Som vanligt vet folk inte vad de snackar om.

Har märkt att den senaste tiden har ord som "sinnessjukt" och "sjukt" börjat bytas ut och i stället används ordet psykos.

Det irriterar mig ganska mycket. För de som använder begreppet vet inte vad det innebär. Det är alltid dåligt när en diagnos misshandlas av språkbruket.
Jag har också noterat det, såå irriterande
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9207
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Begreppet psykos

Post by Miika »

Leakim97 wrote: 10 Nov 2023, 18:54
Geta wrote: 10 Nov 2023, 18:47 Visste ni själva vad psykos var, innan ni blev psykotiska? Jag tvivlar på det. Man måste nog uppleva det för att förstå.
Stod på avdelningsdörren, psykos/schizofreni. Vad är det för nått? Tänkte jag. Hade inte en aning
Kom ihåg första gången jag var inlagd, frågade en sköterska varför jag var där. Då berättade hon för mig att jag hade vanföreställningar och jag blev inget mer upplyst för det. Aldrig hört talas om vanföreställningar och psykos
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38310
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Det används som ett kraftord.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38297
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Begreppet psykos

Post by memphis »

Jag hade heller aldrig vetat vad psykos betyder om jag inte drabbats själv. Men jag använde heller inte ordet, just därför. Använde heller aldrig ordet schizofreni, eftersom personer i min närhet kunde ta illa upp.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply