Vår munhälsa

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vår munhälsa

Post by Koi »

Fantasio wrote: 15 Dec 2023, 20:20 Jag har tagit Ibuprufen, eller vad det heter mot smärtan. Värken ökar och minskar i styrka.

Kryddnejlika.
Gör pasta av den genom att blanda med lite vatten. Typ en droppe. Varning! Kryddnejlika smakar skitstarkt! Ha det på tanden där du har hålet. Det funkar bättre än alvedon.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Tack för tipset.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Tanden har inte gjort sig så värst påmind de senaste dagarna, men nu är smärtan tillbaka med full kraft. Jag måste ringa vårdcentralen snarast.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Imorgon är det jag som ringer tandläkaren. Har fått som en blåsa eller nåt bredvid min onda tand. Det smärtar rejält när jag sväljer. Och vad ska det kosta? Flera tusen säkert.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Då har du nog en varbildning och får dra tanden?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Nej, vad säger du? Man har ju hört talas om tandrötter som växt runt käkbenet. Då får de opereras bort. Jag fixar inte att ta mig till Linköping för det. Hittar inte i den stan och även om jag tar taxi från stationen hittar jag inte på det enorma sjukhuskomplexet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Vid varbildning är det svårt att rädda tanden. Det handlar inte om att roten växt fel.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36676
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår munhälsa

Post by memphis »

Det är nog en fistel p g a varbildning ja. Det hade jag för nåt år sedan. Tanden var död så det blev att dra ut den.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Idag fick jag mitt nya tandvårdskort, det blå. Finemang.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Jag frågade min sköterska igår om jag kan få grönt kort. Hon sa det har blivit mycket svårare att få. Hon skulle kolla upp vilka möjligheter till tandstöd det finns för mig. Peratsin kan ge torr mun, vilket ökar risk för dålig tandhälsa.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Verkar som jag kommer få 600kr per termin i tandbidrag. Bättre än inget!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Zoidar wrote: 16 Mar 2024, 23:38 Verkar som jag kommer få 600kr per termin i tandbidrag. Bättre än inget!
Det får jag en gång per år vid den årliga undersökningen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply