Rewell privat testosteronbehandling

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Fick veta mina senaste testosteronvärden.

Som minst 10 och som högst 14 vid senaste mätningarna.

Mer exakt:
10,9
11,9
13,3
14,0
"För män är normala testosteronnivåer vanligtvis högre än 12 nmol/L, medan lägre värden än 8 nmol/L tolkas som en brist. Värden mellan 8-12 nmol/L anses som en gråzon."

https://www.testmottagningen.se/markore ... stosteron/
En normal testosteronnivå i blodet ligger mellan 12 och 35 nmol/l och varierar över dygnet.

https://rewell.se/page/testosteron
Tycker det är lite konstigt de inte sagt något när min testosteron var nere på 10. Det tycker jag verkar för lågt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Imorgon ska jag prata med läkaren på endokrin. Hoppas hon går med på att jag kan minska spannet på injektionen från 12e vecka till 11e. Så jag slipper gå till Rewell.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Jag sa: "Kan vi inte testa var 11e vecka? Om mina värden blir för höga kan vi ju gå tillbaka till var 12e."

Hon sa: "Jo, det skulle vi kunna testa."

8-)

Edit: Hon fick mig att lova att gå tillbaka till var 12e om mitt HB och EVF blev för högt.
Last edited by Zoidar on 04 Dec 2023, 15:32, edited 2 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Leakim97 »

Lite för höga värden, isåfall det som kan hända är att du blir starkare på gymmet, en bonus :D
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 04 Dec 2023, 15:28 Lite för höga värden, isåfall det som kan hända är att du blir starkare på gymmet, en bonus :D
:lol: Det var HB och EVF hon menade. Blir det för högt kan blodet bli för tjockt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 04 Dec 2023, 15:28 Lite för höga värden, isåfall det som kan hända är att du blir starkare på gymmet, en bonus :D
Är inte så bra på matematik, men bör väl ge ca 9% högre dos. Kanske inte blir så märkbart.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Leakim97 »

Kanske 10 kg extra i bänkpress
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 04 Dec 2023, 15:40 Kanske 10 kg extra i bänkpress
Tvivlar! Kanske om jag bulkar. :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Mina testosteronvärden är inte speciellt höga. Sist hade jag 14. Normalt är 12-30.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Detta med testosteron är lite mer invecklat än jag trodde.

Det finns total testosteron. Det är där jag sist hade 14.

Sen finns SHBG (Sex Hormone Binding Globin). Detta värde visar hur mycket av testosteronet som är bundet i kroppen och alltså inte fritt för användning. Desto högre SHBG desto mindre fritt aktivt testosteron. Mitt SHBG var 34,4.

För att veta mängden fritt testosteron i kroppen används formeln [Testosteron/SHBG x 100]. Jag hade då: 14/34,4x100≈ 41

Kvoten skrivs 0,41. Det är mitt fria testosteron. Refernsvärdet är 0,2-1,1 vilket innebär att jag har ganska lågt tillgängligt testosteron (dock inom det normala). Det tycker jag pekar på att dosintervallet ska kortas. Det är ju gjort. Nu får vi se vad det blir på 11 veckor.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23560
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Har beslutsångest.

1. Kommer jag må bättre?

2. Kommer jag oroa mig över högre blodvärden?

3. Kommer jag tycka det är onödiga pengar?

4. Kommer jag tycka det är för mycket jobb att ha så regelbundna läkarsamtal och blodprov?

5. Kommer jag bli mer psykiskt stabil?

6. Kommer det bli katastrof?

7. Kommer jag bli för fixerad vid träning?

8. Är detta bara ett sätt att försöka undvika de verkliga problemen?

9. Är detta ett sätt för mig att känna kontroll över situationen och minska ångest?
Last edited by Zoidar on 26 Dec 2023, 20:43, edited 3 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply