Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Ozempic

Post by mrsearlgray »

tydligen så kan man bli ganska dålig med illamående och kräkning om man äter för mycket med ozepmic sa min diabetessköterska, så det är tydligen ganska små portioner som gäller om man inte vill må dåligt. en patient hade ätit ett stort hamburgermål och mått dåligt i flera dagar efteråt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Ja, dessa mediciner är inte biverkningsfria.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Låter lite kass. Jag vill kunna kränga när man nu vill sätta i sig ett skrovmål. T.ex. på en buffé.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Krokus wrote: 20 Jan 2024, 14:35 Antagligen skulle fd överviktiga behöva mer stöd efter viktminskning. Det är säkert mycket pga att den psykiska hälsan, som gör att de äter sig överviktiga igen. Tror jag.
Nja, man har ju kommit fram till att kroppen ställer in sig på den vikt man har som mest. Så om man väger 130 kg och går ner till 65 kg, så kommer kroppen vilja gå upp till 130 kg igen eftersom att hypotalamus uppfattar kroppens maxvikt som idealvikten.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det tror jag också är en möjlighet eller risk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

Det är rimligt att överviktiga får hjälp med att gå ner med diabetesmedicin, för just diabetes är en sjukdom som ofta kommer med fetma. Så de två hänger ihop.
Men jag undrar om biverkningarna är utredda ordentligt. Har hört att man absolut inte kan blanda ozempic med alkohol. Då hamnat man på sjukhus.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Safir wrote: 22 Jan 2024, 18:57
Krokus wrote: 20 Jan 2024, 14:35 Antagligen skulle fd överviktiga behöva mer stöd efter viktminskning. Det är säkert mycket pga att den psykiska hälsan, som gör att de äter sig överviktiga igen. Tror jag.
Nja, man har ju kommit fram till att kroppen ställer in sig på den vikt man har som mest. Så om man väger 130 kg och går ner till 65 kg, så kommer kroppen vilja gå upp till 130 kg igen eftersom att hypotalamus uppfattar kroppens maxvikt som idealvikten.
Borde inte kroppen ställa om sig när man varit lättare ett tag?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Ozempic

Post by Martina »

Läste någonstans att kroppens ”setpoint” kan sänkas om man haft en lägre vikt tillräckligt länge. Kanske ett till två år. Men för min del skulle det innebära 1600 kalorier plus daglig träning för att tvinga kroppen att stå still.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Martina wrote: 03 Feb 2024, 18:36 Läste någonstans att kroppens ”setpoint” kan sänkas om man haft en lägre vikt tillräckligt länge. Kanske ett till två år. Men för min del skulle det innebära 1600 kalorier plus daglig träning för att tvinga kroppen att stå still.
Förstår inte riktigt vad de menar med setpoint. Innebär det att man kan bli lika mätt på mindre mat om man ätit mindre kcal 1-2 år?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Ozempic

Post by Martina »

Mängden mat kan man delvis vänja sig vid. Själv äter jag minst 30% protein av mina kalorier för att det mättar så bra. Dessutom använder kroppen mycket energi för att bryta ner och använda just protein. Protein sparar muskler vid deff. Tror även på lågt gi på kolhydraterna som fullkorn, råris havregryn osv. De flesta orkar lättare bränna bort kolhydraterna då musklerna och hjärnan gärna använder dem. Zoidar tränar mycket så de bränns. Man kan med andra ord påverka sin förbränning och sin setpoint antagligen. Även hur mätt man blir av sina kalorier av de smarta matval man gör. Ursäkta för långt inlägg…
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Martina wrote: 03 Feb 2024, 22:42 Mängden mat kan man delvis vänja sig vid. Själv äter jag minst 30% protein av mina kalorier för att det mättar så bra. Dessutom använder kroppen mycket energi för att bryta ner och använda just protein. Protein sparar muskler vid deff. Tror även på lågt gi på kolhydraterna som fullkorn, råris havregryn osv. De flesta orkar lättare bränna bort kolhydraterna då musklerna och hjärnan gärna använder dem. Zoidar tränar mycket så de bränns. Man kan med andra ord påverka sin förbränning och sin setpoint antagligen. Även hur mätt man blir av sina kalorier av de smarta matval man gör. Ursäkta för långt inlägg…
Det behöver du inte be om ursäkt för. Roligt att läsa ditt inlägg!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det var inte ett särskilt långt inlägg. Det förekommer längre inlägg. Då tyder det på Aspergers syndrom enligt Admin1 på gamla Viska.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply