Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

memphis wrote: 14 Feb 2024, 20:34 Det finns ett tillstånd som gör att man går upp I vikt även om man äter få kalorier. Det heter hypotyreos, och är en rubbning i hormonsystemet. Jag och msTibbs har båda denna sjukdom, pga litiumkonsumtion.
Kan man inte bara öka dosen på medicinen för höja sin ämnesomsättning?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Ozempic

Post by yrväder »

Jag tycker att man ska ha rätt att få diabetes medicin även mot övervikt men det ska skrivas ut vid möte med läkare och inte via nätet. Medicin som är behandlingsbar mot både övervikt och diabetes där ska ingen ha företräde mot den andre utan hälsa och hälsovinst ska avgöras vid möte med läkare av läkaren.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Ozempic

Post by Leakim97 »

memphis wrote: 14 Feb 2024, 20:34 Det finns ett tillstånd som gör att man går upp I vikt även om man äter få kalorier. Det heter hypotyreos, och är en rubbning i hormonsystemet. Jag och msTibbs har båda denna sjukdom, pga litiumkonsumtion.
Okej det visste jag inte att det fanns. Vad jobbigt, då är det ju i princip omöjligt att gå ner i vikt, finns det inget man kan göra åt det?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 15 Feb 2024, 05:51
Okej det visste jag inte att det fanns. Vad jobbigt, då är det ju i princip omöjligt att gå ner i vikt, finns det inget man kan göra åt det?
Jo, man tar sköldkörtelhormon. Problemet är att det finns T4 och T3. I Sverige behandlas man bara med T4 och man anser att den mängd T3 som behövs omvandlas från T4. Det verkar vara svårt att få behandling som fungerar lika bra som vårt eget hormon. Kanske pga att man inte använder T3 som tillägg, men jag är ju ingen expert i frågan. Hade jag haft sjukdomen hade jag krävt få testa T3 som tillägg. T3 är vad jag förstår det aktiva hormonet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Ozempic

Post by Leakim97 »

Okej 👍
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det är nog kostnaden för samhället som är det största problemet om väldigt många ska stå på den här medicinen i åratal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Ozempic

Post by Martina »

Finns det psykosmedeciner som sänker ämnesomsättningen som litium?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Ozempic

Post by Leakim97 »

Har hört att zyprexa / olanzapin ska vara den sämsta medicinen när det kommer till att hålla nere vikten
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det märks!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Martina wrote: 15 Feb 2024, 13:15 Finns det psykosmedeciner som sänker ämnesomsättningen som litium?
Verkar inte riktigt som de vet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

memphis wrote: 14 Feb 2024, 20:34 Det finns ett tillstånd som gör att man går upp I vikt även om man äter få kalorier. Det heter hypotyreos, och är en rubbning i hormonsystemet. Jag och msTibbs har båda denna sjukdom, pga litiumkonsumtion.
:shock: Jag har också hypotyreos men hade ingen aning om att man går upp i vikt av få kalorier. Var kan man läsa om det? Nån seriös källa då.

Jag äter Levaxin, det var en vikarierande AT- eller ST-läkare som satte in det baserat på mina symtom. TSH var inte jättehögt.
Hade det varit ordinarie läkare så hade jag inte fått Levaxin.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Zoidar wrote: 14 Feb 2024, 21:12
memphis wrote: 14 Feb 2024, 20:34 Det finns ett tillstånd som gör att man går upp I vikt även om man äter få kalorier. Det heter hypotyreos, och är en rubbning i hormonsystemet. Jag och msTibbs har båda denna sjukdom, pga litiumkonsumtion.
Kan man inte bara öka dosen på medicinen för höja sin ämnesomsättning?
Om man höjer sköldkörtelmedicinen för mycket så kan man få problem med hjärtat, som hjärtklappning och kärlkramp.
Post Reply