Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Ozempic

Post by Zoidar »

En överviktig kompis ska börja med Ozempic. Han får betala medicinen själv. Det går inte på högkostnadskortet för det är en diabetesmedicin. 1000kr i månaden kommer det gå på. Han ville hellre testa detta än operera magsäcken. Tycker det är oschysst att han ska betala själv. Han är kraftigt överviktig, vilket borde kunna ses som en sjukdom.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ozempic

Post by Krokus »

Ett kort tag tog jag Fevarin som inte heller ingick i högkostnadsskyddet på läkemedel. Fevarin var däremot inte så dyr som 1000kr, utan runt 300kr om jag minns rätt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 03 Dec 2023, 21:04 Ett kort tag tog jag Fevarin som inte heller ingick i högkostnadsskyddet på läkemedel. Fevarin var däremot inte så dyr som 1000kr, utan runt 300kr om jag minns rätt.
Lite knas.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ozempic

Post by Krokus »

https://www.viska.nu/viewtopic.php?p=356650#p356650

Jag skrev i fel tråd, shit happens.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det är nog en ekonomisk fråga. Tillgången på medicin har varit skral senaste åren. Det är klart att det är fel om diabetiker får stå tillbaka, när överviktiga lägger beslag på medicinen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

De får väl tillverka mer av medicinen då. Så att både feta och diabetiker kan få en medicin som fungerar. Håller med Zoidar, extrem fetma är inget man löser lätt själv. Det kan behövas hjälp på vägen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Regionerna är nog rädda för utökade kostnader. Det är många som är överviktiga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ozempic

Post by Cosmos »

Ozempic är en medicin för diabetiker och ska inte utnyttjas av överviktiga personer som är för slöa för att försöka gå ner i vikt av egen kraft. Känner diabetiker som inte får ut sin medicin för att den är slut. De måste då hitta andra sämre alternativ.

Att betala för medicinen är det minsta han kan göra.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

Extrem fetma räknas väl som beroendesjukdom? Det handlar inte om att bara vara lat. Prova själv att röra på dig och vara smidig när du väger 200kg. Det är farligt att vara så fet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

Jag känner en kvinna som borde få ozempic. Hon är jättestor verkligen, och har kämpat med vikten i minst 30 år, så länge jag har känt henne. Hon har så svårt att röra sig. Hon bor i ett eget hus, men är ibland så tung att hon inte tar sig upp på övervåningen. Hon lever där nere nu. Sover på soffan. Hon har ont i hela kroppen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Jag tvivlar på att man kan gå ner så mycket i vikt av den medicinen om man väger 200 kilo.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

Men det är fascism att säga att feta får skylla sig själva. I så fall får alla med beroendesjukdomar skylla sig själva. Vi har alla svagheter. Att inte ta det i beaktande är fascism.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply