Abilify?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Abilify?

Post by Zoidar »

Martina wrote: 07 Dec 2023, 22:44 Gillar Abilify. Men klarar mig inte endast med den tyvärr.
Vad mer har du?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Abilify?

Post by Martina »

Zoidar wrote: 07 Dec 2023, 22:49
Martina wrote: 07 Dec 2023, 22:44 Gillar Abilify. Men klarar mig inte endast med den tyvärr.
Vad mer har du?
Jag har Risperidon också.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Abilify?

Post by Nobel »

Erfarenheter av Aripiprazol...

Aripiprazol i kombination med Olanzapin var ingen höjdare. Fick akatisi av den kombinationen, 10/15 mg Olanzapin + 20/25 mg Aripiprazol eller något sådant fick mig att vilja krypa ur skinnet. Psykosen försvann med den kombinationen, men vi sänkte Aripiprazol till 10 mg och då försvann akatisin. Sedan tog vi bort Olanzapin och det fungerade bra. Idag tar jag 10 mg Aripiprazol på morgonen. Går att ta antingen utan mat eller i kombination med. Finns som injektion också (men har aldrig testat injektionsformen).

Fungerar bra för mig. Tar bort hallucinationer och vanföreställningar, slipper muntorrheten och tröttheten Olanzapin ger. Periodvis svårt att sova. Vet inte om det är medicinen eller sjukdomen. Är ganska aktiv av mig nu, arbetstränar 3 timmar om dagen. Kände mig som en tesked med Olanzapin, Aripiprazol öppnade mitt känsloregister igen.
'cause the freak inside controls my mind
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Abilify?

Post by femfemman »

mrsearlgray wrote: 04 Dec 2023, 14:16 Vad är era erfarenheter av abilify?
Mina erfarenheter av Abilify är blandade. Jag har haft den medicinen i typ 15 år.

Fördelar:
Hjälper till 100% mot positiva symptom. Piggare, gladare, mer fokuserad.

Nackdelar:
Ger biverkningar så som förstoppning, ökad ångest, panikångestattacker vid stor stress.
Hjälper inte mot negativa symptom.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Abilify?

Post by Zoidar »

femfemman wrote: 01 Jan 2024, 18:40
mrsearlgray wrote: 04 Dec 2023, 14:16 Vad är era erfarenheter av abilify?
Mina erfarenheter av Abilify är blandade. Jag har haft den medicinen i typ 15 år.

Fördelar:
Hjälper till 100% mot positiva symptom. Piggare, gladare, mer fokuserad.

Nackdelar:
Ger biverkningar så som förstoppning, ökad ångest, panikångestattacker vid stor stress.
Hjälper inte mot negativa symptom.
Om du blir piggare och gladare är det väl ett tecken på att det iaf hjälper delvis not negativa symptom?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Abilify?

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 01 Jan 2024, 18:43 Om du blir piggare och gladare är det väl ett tecken på att det iaf hjälper delvis not negativa symptom?
Kanske. Jag menar att jag är piggare och gladare än på min tidigare medicin. Men visst, jag har kvar min partiella oförmåga att
behålla eller skapa en hobby, eller intressera mig för något jag tidigare tyckte var intressant.


EDIT: Vad ni än gör, kombinera inte Abilify med Haldol. Jag fick akuta självmordstankar efter bara någon vecka på den kombinationen. Sedan gick de tankarna över när läkaren satte ut Haldolen igen.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Abilify?

Post by memphis »

Jag blir också lite piggare och gladare av abilify. Men det tar inte bort alla negativa symptom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Abilify?

Post by Koi »

femfemman wrote: 01 Jan 2024, 18:46
Zoidar wrote: 01 Jan 2024, 18:43 Om du blir piggare och gladare är det väl ett tecken på att det iaf hjälper delvis not negativa symptom?
Kanske. Jag menar att jag är piggare och gladare än på min tidigare medicin. Men visst, jag har kvar min partiella oförmåga att
behålla eller skapa en hobby, eller intressera mig för något jag tidigare tyckte var intressant.


EDIT: Vad ni än gör, kombinera inte Abilify med Haldol. Jag fick akuta självmordstankar efter bara någon vecka på den kombinationen. Sedan gick de tankarna över när läkaren satte ut Haldolen igen.

Jag har Haldol och Abilify. Självmordstankarna är på stabil nivå. Inte ökat eller minskat.

Hade 10 mg Haldol och 30 mg Abilify för 1,5 år sedan. Har sänkt haldolen, har Haldol och Abilify injektioner nu. Motsvarar väl ca 6 mg Haldol tror jag. Maxdos på Abilify.
Post Reply