Abilify?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:38
mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:34
Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:33

Kan säga att Invega (paliperidon) är riktigt bra emot hallucinationer och vanföreställningar. Det har jag hört fler säga. Den är stark. Funkar bra för mig.
Invega har jag aldrig testat faktiskt! :o ska kolla upp den också, har du några biverkningar av den annars?
Tror den är lite "sederande" men det är väl de flesta antipsykotiska. Blir lugn och kan sitta, inte rastlös av den. Annars har jag inte några biverkningar alls igentligen, har tur på det sättet. Tror att jag sover bra utav invega. Har fått prolaktinstegring och pratat med min sjuksköterska på öppenvården angående prolaktinstegring men det är igentligen inget problem, det gör inget sa hon. Som med de flesta antipsykotiska så får man ju hunger / viktuppgång av det. Men jag har kunnat hålla vikten relativt stabilt. Det jag vet är att Olanzapin är värsta medicinen för viktuppgång tror invega är lite snällare än så
okej tack! :) jo jag har också hört att just olanzapin ska vara så illa för vikten 🙃
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Abilify?

Post by Leakim97 »

Olanzapin värsta medicinen av dem alla för viktuppgång tror jag. Den är ökänd för det :P
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Abilify?

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:40 Olanzapin värsta medicinen av dem alla för viktuppgång tror jag. Den är ökänd för det :P
Det finns någon kombinationstablett i USA med Olanzapin och något annat ämne som tydligen ska göra medicinen snällare för vikten. Vet inte hur pass bra det fungerar.

Samidorfan heter tydligen det andra ämnet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Abilify?

Post by Kippis »

Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:40 Olanzapin värsta medicinen av dem alla för viktuppgång tror jag. Den är ökänd för det :P
Tänk att alla mediciner fungerar så olika på oss människor.
Känner en kompis som har Olanzapin och tycker det är den bästa medicinen hen provat,
hen har inte några problem med viktuppgång eller hunger på den medicinen.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Abilify?

Post by Leakim97 »

Tror att medicinen är riktigt bra för de allra flesta, möjligtvis en av de bästa medicinerna. Bara väldigt vanligt med ökad hunger och viktuppgång. Annars är den nog oftast superbra
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Abilify?

Post by Krokus »

mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:34 Invega har jag aldrig testat faktiskt! ska kolla upp den också, har du några biverkningar av den annars?
Jag har haft Invega för många år sedan. Gick upp 8kg på 2,5 veckor. Sedan slutade jag med eländet på eget bevåg. Minns inte om jag fick andra biverkningar. Jo... Synen påverkades också.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

Krokus wrote: 05 Dec 2023, 12:02
mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:34 Invega har jag aldrig testat faktiskt! ska kolla upp den också, har du några biverkningar av den annars?
Jag har haft Invega för många år sedan. Gick upp 8kg på 2,5 veckor. Sedan slutade jag med eländet på eget bevåg. Minns inte om jag fick andra biverkningar. Jo... Synen påverkades också.
oj! :o
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Abilify?

Post by Krokus »

Mrsearlgray,

Visserligen var jag inte lika fysiskt aktiv då, som Leakim är. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

nej men jag är ju inte aktiv alls så det kanske inte är rätt medicin då ändå... 🙃
Ja visst gör det ont när knoppar brister
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Abilify?

Post by yrväder »

Gillar också Invega och den har effekt på hallucinationer. Märker inte av några större biverkningar den är rätt snäll mot kroppen biverkningsmässigt. Inte riktigt bra för blodkroppar så de får du kolla när du har den medicinen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Abilify?

Post by Koi »

Tidigare hade jag bara Abilify. Sen slutade den funka så bra när en läkare tog bort den. Så nu har jag Abilify och Haldol injektioner.

Jag tycker Abilify är bra. Blir inte så trött på den.

Provat andra, med märkliga biverkningar. Inga. Biverkningar alls just nu.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Abilify?

Post by Martina »

Gillar Abilify. Men klarar mig inte endast med den tyvärr.
Post Reply