Finska nyheter

Plats för skratt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Finska nyheter

Post by Kippis »

Kan tänka mig att Finska språket låter ungefär så här för dom som inte kan språket.

https://www.youtube.com/watch?v=Dt1DTj-zXtY
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finska nyheter

Post by Geta »

Jag hade en finsk väninna som nu är död. Hon sa att svenska för henne var som engelska för oss och att äldre finländare glömmer svenskan, när de bor i Sverige. Därför behövs äldreboenden för finsktalande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Finska nyheter

Post by Zoidar »

Jag har finskt blod. Mormor och morfar var finnar. Morsan född i Sverige.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Finska nyheter

Post by zoegas »

Det är visst grammatiken i Engelska, Finnarna läser. Finska är ett Slaviskt språk som gör Svenskan svår att lära sig. Så de läser Engelska först.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finska nyheter

Post by Geta »

1972 besökte min kusin och jag och min syster en familj i södra Finland. Kvinnan i familjen som jobbade i affär fick extra betalt för att hon kunde både finska och svenska.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Finska nyheter

Post by Koi »

zoegas wrote: 06 Dec 2023, 04:42 Det är visst grammatiken i Engelska, Finnarna läser. Finska är ett Slaviskt språk som gör Svenskan svår att lära sig. Så de läser Engelska först.
Finska hör till det Finskugriska språkträdet. Samma som ungerska, estniska och turkiska. Om du lyssnar på turkiska, estniska och ungerska så pratar de långt fram i munnen, precis som finska. Svenska pratas mitt i munnen, lite bak i vissa ord som ex ordet skjuta eller skjorta. Syrianska tex och arabiska pratas långt bak i munnen.

Det är inte ett slaviskt språk. Slaviska språk pratas i mitten av munnen precis som germanska och nordiska språk.

Jag är finne och har haft hemspråk i 9 år så pratar hyfsat flytande. Vissa ord kan jag dock inte. Så det blir lite blandat ibland.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Finska nyheter

Post by zoegas »

Koi wrote: 06 Dec 2023, 08:16
zoegas wrote: 06 Dec 2023, 04:42 Det är visst grammatiken i Engelska, Finnarna läser. Finska är ett Slaviskt språk som gör Svenskan svår att lära sig. Så de läser Engelska först.
Finska hör till det Finskugriska språkträdet. Samma som ungerska, estniska och turkiska. Om du lyssnar på turkiska, estniska och ungerska så pratar de långt fram i munnen, precis som finska. Svenska pratas mitt i munnen, lite bak i vissa ord som ex ordet skjuta eller skjorta. Syrianska tex och arabiska pratas långt bak i munnen.

Det är inte ett slaviskt språk. Slaviska språk pratas i mitten av munnen precis som germanska och nordiska språk.

Jag är finne och har haft hemspråk i 9 år så pratar hyfsat flytande. Vissa ord kan jag dock inte. Så det blir lite blandat ibland.
Intressant! Fonetik. Har du pluggat språk i 9 år? Jag tror man börjar med Engelska i fyran fram till siste ring i Gymnasiet. Det är också 9 år. Börja du i fyran? Jag trodde Finska var lik Ryskan.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Finska nyheter

Post by Koi »

Nä. Hade finska som hemspråk. Vi pratade finska hemma. Så då fick jag läsa finska från åk 1. Till åk 9. Vi läste om finsk språkhistoria och om historiska händelser i Finland mm.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Finska nyheter

Post by Kippis »

Grattis till oss finnar, Finlands självständighetsdag idag 6:e december!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Finska nyheter

Post by Geta »

Är sjukt förtjust i Finland men det var länge sedan jag var där. Har varit på skolresa till Finland. Då besökte vi Nokias kabelfabrik och barnsjukhus och Hvitträsk utanför Helsingfors i skogen.

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply