diabetes och kolhydrater?

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

diabetes och kolhydrater?

Post by mrsearlgray »

Jag är lite förvirrad, mamma tjatar som vanligt om lchf och keto nu igen efter att jag fick diabetes diagnosen och jag har kikat runt lite på nätet och en del säger att man ska äta lchf vid diabetes då kolhydrater överlag skjuter blodsockret i höjden men en det finns också fall där personer med diabetes och som ätit metformin som fått ketoacidos av lchf-kost?
Mamma sa också att en av mina morbröder gått in i diabetes remission efter att ha gått ner i vikt med lchf/keto kost.

Det känns som att det är så mycket fakta och information som kolliderar med varandra så jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna på. förstår ju att man ska försöka undvika eller begränsa snabba kolhydrater som vitt bröd och socker men blir osäker kring långsamma kolhydrater som fullkorn osv...
🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: diabetes och kolhydrater?

Post by Geta »

Ta det lugnt. Långsamma kolhydrater och fullkorn är bra. Att gå in i acidos och lukta aceton är farligt. Du kan nog få komma till en dietist som ger dig råd.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: diabetes och kolhydrater?

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 18 Dec 2023, 12:43 Ta det lugnt. Långsamma kolhydrater och fullkorn är bra. Att gå in i acidos och lukta aceton är farligt. Du kan nog få komma till en dietist som ger dig råd.
Okej, tack. tror det är mammas tjatande som oroar mig. har tid med en dietist i januari. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply