Studie: Snälla människor blir lyckligare

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Studie: Snälla människor blir lyckligare

Post by Kippis »

Studie: Snälla människor blir lyckligare

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... lyckligare

"Personer som hälsar på en sjuk granne eller gläds åt en kollegas befordran har större möjlighet att känna sig lycklig än den som är missunnsam, visar en stor amerikansk studie.

Över 70 000 personer i över 200 länder fick under en veckas tid visa konkreta prov på vänlighet. Inför studien fick de frågor kring sitt mentala mående, upplevda stress och personlighet.

Efter en veckas snällhet fick de besvara frågorna igen. 26 procent av deltagarna vittnade om att de känt sig lyckligare och 30 procent uppgav att deras relationer hade förbättrats."
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Studie: Snälla människor blir lyckligare

Post by Geta »

Kan elaka människor bli snälla för att bli lyckligare?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Studie: Snälla människor blir lyckligare

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 Dec 2023, 10:55 Kan elaka människor bli snälla för att bli lyckligare?
Tror det. De vet bara inte om det. :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Studie: Snälla människor blir lyckligare

Post by Richard »

Jag var mycket bitter typ på 00-talet, undrade hur jag skulle döda den o den o bombhota facket o liknande. Då var jag inte lycklig...

Men så släppte det o jag tycker om att vara trevlig o bli trevligt behandlad tillbaka. Då började jag känna lycka...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply