Sjukdomsinsikt

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sjukdomsinsikt

Post by Fantasio »

Har du god eller dålig sjukdomsinsikt? Själv har jag tydligen dålig insikt, det har jag läst i min journal. Det vanliga är väl, om man nu kan kalla något just vanligt, att man vid psykos saknar sjukdomsinsikt. Jag äter medicin och vet varför jag äter dem. För att jag inte ska flippa ur och åka in på psyket. Däremot är jag i långa perioder helt utan tankar på min sjukdom. Jag känner mig då helt normal och då kan tvivlet om diagnosen förekomma. Visst vet jag att jag lider av en allvarlig psykisk störning, men ibland undrar man ju.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Jag vet inte. Jag vill se mig som frisk. Men svårt att acceptera att jag får Abilify och Haldol i rövva. Fick injektioner för jag slutade med tabletterna.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36909
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

När jag var inlagd för 18 år sedan påstod läkaren att jag har god sjukdomsinsikt. Men egentligen förstår jag inte schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Fantasio »

Inte jag heller. Den är handikappande, så mycket vet jag.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sjukdomsinsikt

Post by zoegas »

Jag har ingen aning om vad det betyder.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Vad menas egentligen med sjukdomsinsikt? Är det att man accepterar att man är sjuk?
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Sjukdomsinsikt

Post by femfemman »

Min läkare brukar säga att jag har "god sjukdomsinsikt". Tror det innebär att jag tar mina tabletter utan att knorra och inte säger emot när de säger att jag är sjuk.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Ok. Viss sjukdomsinsikt har jag sett i journalen. Att de skrivit. Det är så dumt. Säger jag att jag är sjuk är jag sjuk. Säger jag att jag är frisk så är jag sjuk. Spelar ju ingen roll då.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Safir »

Koi wrote: 30 Dec 2023, 19:34 Vad menas egentligen med sjukdomsinsikt? Är det att man accepterar att man är sjuk?
Ungefär så. Att man förstår att man är sjuk (och, vid psykossjukdom, att saker man upplever inte alltid är på riktigt utan hör till sjukdomen).
Hur sjukdomen påverkar en.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Inwatto »

Koi wrote: 30 Dec 2023, 19:34 Vad menas egentligen med sjukdomsinsikt? Är det att man accepterar att man är sjuk?
Jag tycker det handlar om att veta vad som är friskt och normalt kontra vad som är sjukt och onormalt samt att acceptera att man uppvisar onormalt beteende. Konstigt nog undervisar de aldrig vad som är friskt utan bara letar fel hela tiden.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Jag brukar använda andra människor för att se om det jag ex hör är en hallucination. Om de inte reagerar är det nog det. Fast lite svårt att veta alla gånger för jag har sett människor som varit hallucinationer. Ex stod jag och pratade med min son i flera minuter innan han gick in till sig. Det var en bra stund innan han kom hem. Då var han den första en hallucination. Men det fattade jag ju efteråt när han kom hem. Bråkade tom lätt med min partner om att han var hemma eller ej.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Inwatto wrote: 30 Dec 2023, 19:51
Koi wrote: 30 Dec 2023, 19:34 Vad menas egentligen med sjukdomsinsikt? Är det att man accepterar att man är sjuk?
Jag tycker det handlar om att veta vad som är friskt och normalt kontra vad som är sjukt och onormalt samt att acceptera att man uppvisar onormalt beteende. Konstigt nog undervisar de aldrig vad som är friskt utan bara letar fel hela tiden.
JA! Allt man säger och gör är sjukt. Vågar knappt andas på mottagningen.
Post Reply