Sjukdomsinsikt

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Richard »

Sjukdomsinsikt är när man är medveten om att man är sjuk, som vid t.ex. neuroser, så som ångest o depression. Vid psykoser är man normalt inte medveten om att man inbillar sig saker. Jo, efter typ samtalsterapi o man fått det förklarat för sig.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Jag brukar nicka artigt och säga att jag håller med när folk säger att jag bara är paranoid. Men jag VET sanningen. Det är bara för att ”get them off my back”. Måste vara försiktig vem man pratar med. Man vet inte om de är i maskopi eller om de talar sanning. Vad har de att vinna på det? Vad har de att förlora? Kanske är en fälla? Har sagt att ”det har gått över” till min sjuksyrra på öppenvården. Haha. Fool the other one. Men jag vet. Jag vet.

Haft kbt i ett år. Vi kom fram till att jag har psykossjukdom. Han skickade in mig på avdelningen 4 gånger för att jag började prata om det han ansåg vara psykotiskt. Vad lär man sig av det?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Richard »

Jag är någorlunda medveten om min paranoia. Jag tror t.ex. att varenda bil är en Säpo-bil som håller koll på allt jag gör, o det blev inte bättre när de grep mig när jag var på väg till Spiran. Alltså måste de ha spanat på mig. Tror att alla samtal avlyssnas, o jag spelar själv in vartenda samtal. Medicinen, Invega, hjälper mot den rädsla jag får av paranoian, men den tar inte bort den helt.

Jag preparerar alltid för det värsta när det gäller nästan allt. T.ex. kan mitt "prepping-intresse" kopplas till min paranoia också, men det är ju samtidigt lite kul hobby.

Jag har dock slutat vara beväpnad när jag är ute o går, som jag var på 00-talet. Det är bara dumt, men jag har en sån här lagligt självförsvarsspray; https://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarss ... nock-out-2 även om den kanske mest är till för kvinnor, men man får ju inte ha nått annat.

När det varit som värst har jag täckt för alla fönster o barrikaderat o elektrifierat dörren.

Men mitt öppna jag, t.ex. här, på min blogg, att jag är öppen med vem jag är på Flashback, är bara en del av terapiarbete.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36655
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Sjukdomsinsikt

Post by memphis »

Jag har bra sjukdomsinsikt när jag mår bra. Ingen alls när jag mår dåligt. Säger nån åt mig då att jag är sjuk håller jag med dem om att jag inte mår bra, men VARFÖR jag mår inte bra kommer vi inte överens.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Zoidar »

Jag har väl hyffsad sjukdomsinsikt, men när jag väl haft psykos har sjukdomsinsikten varit närmast obefintlig.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

När jag blir psykotisk har jag inte sjukdomsinsikt men med hjälp av medicin brukar det klarna till inom en vecka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Leakim97 »

Man kan ha sjukdomsinsikt vid psykos. Det hade jag under min andra psykos. Jag förstod att det mesta som hände för mig var sjukt, att det inte var verkligt i den riktiga verkligheten även fast det var verkligt för mig i i psykosen
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 02 Jan 2024, 16:40 Man kan ha sjukdomsinsikt vid psykos. Det hade jag under min andra psykos. Jag förstod att det mesta som hände för mig var sjukt, att det inte var verkligt i den riktiga verkligheten även fast det var verkligt för mig i i psykosen
Väldigt bra! Då vet man ju att man behöver vård.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

När man känner sig förföljd, känns det bra att bli inlåst på psyk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Fantasio »

Jag kan minnas känslor från när jag ansetts varit sjuk, men tror inte till 100 procent att jag ser mig som sjuk i dagsläget. Antingen har jag återhämtat mig, eller så var jag aldrig sjuk, tänker jag.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Sjukdomsinsikt

Post by wasp »

Har sjukdomsinsikt. Rösterna ÄR hallisar, utom då någon pratar högt ute på gatan då fönstret är öppet.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Richard »

Min väninna har ingen sjukdomsinsikt, se https://www.viska.nu/viewtopic.php?p=363101#p363101 Hon bl.a. "Så säger dom att jag är psykiskt sjuk!? Det är jag väl inte, eller hur?"

Vad svarar man på det? Vill inte ljuga o har hört att man inte ska hålla med om inbillade vanföreställningar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply