Sjukdomsinsikt

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Inwatto »

Richard wrote: 15 Jan 2024, 10:55 Min väninna har ingen sjukdomsinsikt, se https://www.viska.nu/viewtopic.php?p=363101#p363101 Hon bl.a. "Så säger dom att jag är psykiskt sjuk!? Det är jag väl inte, eller hur?"

Vad svarar man på det? Vill inte ljuga o har hört att man inte ska hålla med om inbillade vanföreställningar.
Man kan väl svara: "Jag är ingen doktor, så jag vet inte..."?
EDIT: "... men om en doktor säger du är sjuk så är det nog så".
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

Inwatto,

Det var ett klokt svar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

Igår fick jag en djupare insikt av min psykosbenägenhet. Har inte fattat tidigare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Arne
Blymedlem
Posts: 19
Joined: 16 Feb 2024, 07:05

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Arne »

Pod med Susanna Radovic om sjukdomsinsikt i Förvaltningsrätten.

https://nsph.se/podcast/2022-13-susanna ... ngsratten/

baserat på forskningsarbetet

https://gup.ub.gu.se/publication/292269
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

När jag var inlagd för psykos för 19 år sedan, sa läkaren att jag hade sjukdomsinsikt. Jag tror att Viska är ett bra medel för att få insikt. Här stöts och blöts det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Cosmos »

Har haft två psykoser. Inte vid någon av dem förstod förstod jag att jag var sjuk på riktigt bara att jag kände mig konstig. Det var inte den verkliga verkligheten utan något annat.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Fantasio »

Jag fick ett "miniskov" i förrgår. Hade laddat upp med öl och sett ut vad jag ville titta på på TV och bara njuta. Då började hjärtat göra sig påmint igen. Var på vippen att ringa både polisen och akutenheten. Gick och la mig för att vila och vänta med samtal, men somnade och sov skapligt till morgonen därpå. Hjärtproblemen var puts väck. Ser man på?!?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sjukdomsinsikt

Post by zoegas »

Förra gången fick jag LPT var för att jag inte hade sjukdomsinsikt. Nästa förhandling hade jag Sjukdomsinsikt och fick LPT ändå. Gången efter sade att jag hade jag och sjukdomsinsikt men inte sjukdomsinsikt och jag fick LPT. Så är det för en sjukdom jag inte har.

Jag har sagt upp kontakten med dem nu. Deras godtycklighet och inkompetens, det är som att få fängelse. Där är ingen som vet? Men påföljd ska man ha.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Geta »

zoegas,

Vem skriver ut din psykofarmaka då?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13166
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sjukdomsinsikt

Post by amandara »

Jag har lite suddat in i psykosvärldar av och till, ett bra tag nu. Jag får ganska snabbt klarhet i vad det handlar om, alltså sjukdomsinsikt - men man vet aldrig, rätt vad det är så sitter man där med skägget i brevlådan🥸
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sjukdomsinsikt

Post by zoegas »

Geta wrote: 14 Mar 2024, 08:33 zoegas,

Vem skriver ut din psykofarmaka då?
Jag förnyar recept på 1177. Sex olika läkare på lika många år.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Sjukdomsinsikt

Post by Leakim97 »

Jag har ju hört att det är ovanligt med sjukdomsinsikt vid schizofreni. Det bör stämma mer för förr i tiden. Folk som är sjuka idag skulle min gissning vara på att 80-90% har sjukdomsinsikt. Kan ha fel. Min intuition säger så.
Post Reply