Självskadar du?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13198
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självskadar du?

Post by amandara »

Orienterare hade oftast tunna långärmade kläder på min tid. För 30 år sen. Vet inte hur det är nu. Det hade att göra med gulsot inom orienteringsvärlden när farsan var ung tror jag. Det är väl mest det. Och att man får rispor av buskage man ska igenom. Orienterarsjukan som jag tänker det har med hjärtat att göra. Rätt många orienterare har dött unga av hjärtproblem, inte sällan ute i skogen. Orienteringbär en råhård sport. Och iaf förr skulle man helst träna och tävla oavsett om man var förkyld eller inte. Man har minskat ner distanserna och tävlingstiderna drastiskt. Har inte hört om någon orienterare under 50 som dött på många år nu. En professor jag lyssnade på trodde att orienteringsdöden berodde på för hårda tävlingar lördag och söndag och för hård träning. Går direkt på pumpen.
User avatar
Pysen_87
Berylliummedlem
Posts: 2951
Joined: 13 May 2021, 18:11

Re: Självskadar du?

Post by Pysen_87 »

Jag har skadat mig själv, sen jag gick i högstadiet.

Kan falla dit ibland fortfarande
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23241
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Självskadar du?

Post by Zoidar »

Nisse, förstår verkligen varför du säger att det är livsfarligt för dig att få psykos. Samma för mig, livsfarligt! Vi får ta vår medicin. Skadat mig själv en gång under psykos allvarligt, men jag överlevde efter en vända till akuten.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Självskadar du?

Post by Koi »

Brände mig med cigg på benen i tonåren. Druckit stora mängder alkohol i tonåren i syfte att dämpa ångest och förhoppningsvis dö. Svårt att supa ihjäl sig på en kväll om man är alkis. Jag lyckades inte. Vaknade i en lekstuga på en lekplats dagen efter. Dyngsur. Hade regnat hela natten.

Hetsätning är väl en form av självskada.
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Självskadar du?

Post by mopa »

Har skadat mig mycke förut, har ärr på armarna. Men nu har jag inte skurit mig på 7 år, har varit nära att få återfall, men klarat av det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självskadar du?

Post by Fantasio »

En äldre man som går till mötesplatsen ska alltid hålla på och skoja. Han brukar säga till mig "vet du hur man lättast blir inlagd?" Han söker uppmärksamhet som jag uppfattar det. När jag var uppe på psyket satt han på en bänk och visade sin ena underarm. Han hade rispat sig med ett gem. Det var inga sår, bara lite röda repor. Han vill bara ha uppmärksamhet.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8173
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Självskadar du?

Post by wasp »

Nej! Har aldrig och tänker aldrig på att självskada. För övrigt har vården fullt upp med Covidpatienter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36938
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självskadar du?

Post by Geta »

Ja, vi har uppmanats att undvika skador som behöver vård.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självskadar du?

Post by Fantasio »

Att bli lugn av att se sitt eget blod rinna kanske jag kan förstå. Kanske. Man gör något konstruktivt (destruktivt) istället för att bara sitta och pinas. Men jag har sett armarna på självskadande patienter och det är i princip bara ärrvävnad man ser.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36938
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självskadar du?

Post by Geta »

Fantasio,

Du som inte ens vill sticka dig i fingret för att testa blodsockret.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självskadar du?

Post by Richard »

Jag har ett stort ärr där jag fick operera ut en kula när jag sköt mig med luftgeväret. Samt en kemisk brännskada på andra armen där jag hällde salpetersyra. Samt lite mindre ärr.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23241
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Självskadar du?

Post by Zoidar »

Inte världens smartaste grej att skjuta sig själv. :shock:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply