Spara och slösa tråden!

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spara och slösa tråden!

Post by Geta »

zoegas var aktiv på Viska senast 26 januari.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Spara och slösa tråden!

Post by mrsearlgray »

det du sätter in är låst i några månader (du väljer ofta mellan 3,6 eller 12 månader), det finns rörligt också där du kan plocka och sätta in hur du vill men då är räntan mindre (3,4%) :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Spara och slösa tråden!

Post by femfemman »

mrsearlgray wrote: 28 Feb 2024, 08:03 Har gjort om mig budget nu eftersom jag ska lösa alla krediter med pengar från arvet som jag fick igår. så nu ska jag spara varje månad, minst (!) 2500kr och sluta shoppa... ska bli skönt att kunna se en 0:a på klarna appen... :lol: planen är att spara ihop en liten buffert och kanske spara på ett låst sparkonto med 4,4% ränta med hjälp av qliro och sen kunna spara ihop pengar till en ny dator eftersom min snart 8 åriga laptop börjar ge upp. :(
Har kontot hos qliro någon insättningsgaranti?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Spara och slösa tråden!

Post by mrsearlgray »

femfemman wrote: 28 Feb 2024, 18:19
mrsearlgray wrote: 28 Feb 2024, 08:03 Har gjort om mig budget nu eftersom jag ska lösa alla krediter med pengar från arvet som jag fick igår. så nu ska jag spara varje månad, minst (!) 2500kr och sluta shoppa... ska bli skönt att kunna se en 0:a på klarna appen... :lol: planen är att spara ihop en liten buffert och kanske spara på ett låst sparkonto med 4,4% ränta med hjälp av qliro och sen kunna spara ihop pengar till en ny dator eftersom min snart 8 åriga laptop börjar ge upp. :(
Har kontot hos qliro någon insättningsgaranti?
vet inte, har inte kollat det finstilta än.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Spara och slösa tråden!

Post by femfemman »

Det går att få lite högre ränta på konton utan insättningsgaranti, men då tar man en risk att förlora sparandet om banken man sparar hos går i konkurs.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Spara och slösa tråden!

Post by mrsearlgray »

femfemman wrote: 28 Feb 2024, 19:56 Det går att få lite högre ränta på konton utan insättningsgaranti, men då tar man en risk att förlora sparandet om banken man sparar hos går i konkurs.
aa okej, visste inte det! tack för infon. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Spara och slösa tråden!

Post by femfemman »

mrsearlgray wrote: 28 Feb 2024, 20:11
femfemman wrote: 28 Feb 2024, 19:56 Det går att få lite högre ränta på konton utan insättningsgaranti, men då tar man en risk att förlora sparandet om banken man sparar hos går i konkurs.
aa okej, visste inte det! tack för infon. :)
Nu har jag kollat på Qliros hemsida. De har insättningsgaranti på alla sina sparkonton. Bra för dig! :D
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Spara och slösa tråden!

Post by mrsearlgray »

femfemman wrote: 29 Feb 2024, 21:35
mrsearlgray wrote: 28 Feb 2024, 20:11
femfemman wrote: 28 Feb 2024, 19:56 Det går att få lite högre ränta på konton utan insättningsgaranti, men då tar man en risk att förlora sparandet om banken man sparar hos går i konkurs.
aa okej, visste inte det! tack för infon. :)
Nu har jag kollat på Qliros hemsida. De har insättningsgaranti på alla sina sparkonton. Bra för dig! :D
åh vad bra! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spara och slösa tråden!

Post by Geta »

Jag vågar inte ha pengar på nischbanker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Spara och slösa tråden!

Post by Safir »

Jag har spelat alldeles för mycket på Svenska Spel och Folkspel (skraplotter, Lotto och ett pusselspel). Fattar inte varför jag tror att jag kommer vinna storkovan, de flesta vinner inte.

:|
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2414
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Spara och slösa tråden!

Post by Kloppe »

Safir wrote: 01 Mar 2024, 19:44 Jag har spelat alldeles för mycket på Svenska Spel och Folkspel (skraplotter, Lotto och ett pusselspel). Fattar inte varför jag tror att jag kommer vinna storkovan, de flesta vinner inte.

:|
Känner igen mycket i att spela lite för mycket. Man hoppas, men vinner oftast ingenting. Hoppet är det sista som överger en.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10541
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Spara och slösa tråden!

Post by mrsearlgray »

ska försöka spara lite hårdare under sommaren och hösten efter jag köpt datorn. Vill resa till London igen, eller Paris i vinter.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply