Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Zoidar »

Jag undrar lite. Det är rätt mycket snack om utseende nuförtiden, att man ska acceptera hur man ser ut och att man är vacker som man är. Men när det kommer jobb och utbildning, varför tycks det vara fel att då acceptera att man är outbildad och har lågstatusjobb? Det verkar helt accepterat att se upp till någon som nått långt i karriären men inte till någon som kämpat för att ha en snygg kropp. Det verkar vara lite dubbelmoral här. Alla har inte samma förutsättning att vara snygga, men alla har inte heller samma förutsättning att kunna plugga, utbilda sig och jobba.

Vad är era tankar kring detta? Det är något som stör mig med jargongen i samhället. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men något är det.

Man är ytlig om man bryr sig om utseendet på kroppen, men framgångsrik om man ser till miljonerna på banken. 🤷‍♂️
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Jocke
Osmiummedlem
Posts: 13391
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Jocke »

Är det stigma du menar? Ett exempel, en framgångsrik hockeyspelare har fått och är sjukskriven. Han blev hyllad av fansen när han med familj var på besök på en match. Samma sak med Salming, han fick applåder trots att han var allvarligt sjuk. Men bodybuilders, ses det ned på, för att många förknippar den livsstilen med doping. Finns många fördomar mot mig som hörselskadad, dem säger att jag är duktig men jag missar jättemycket. Jag jobbar gratis för att få chansen att tänka lite mer. Ja, det finns mycket att snacka om kring detta.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Zoidar »

Ja, kanske stigma är ett passande ord?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by zoegas »

Ser man bra ut så får man det lättare i livet.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19383
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 02 Jan 2024, 10:57 Men när det kommer jobb och utbildning, varför tycks det vara fel att då acceptera att man är outbildad och har lågstatusjobb? Det verkar helt accepterat att se upp till någon som nått långt i karriären men inte till någon som kämpat för att ha en snygg kropp.
Intressant! Vissa gör skönhetsingrepp för att bli snygga, och det ses nog som ytligt. Man ska älska insidan och sånt. Å andra sidan är det nog inte hälsosamt att älska pengar och karriär. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by memphis »

Har aldrig tänkt på det på det sättet. Men jag har ibland tänkt att det är ytligt att tycka att skönhet är ytligt. Varför skulle just utseende vara ytligt egentligen?

Som zoegas säger, man får många fördelar här i livet, eller nackdelar, beroende på sitt utseende.

Sen om man har öga för det som är vackert och estetiskt tilltalande, då uppskattar man sköna ting. Både en vacker natur, en vacker byggnad, ett vackert djur eller en vacker människa bör väl få uppskattas?

Dessutom. Ytligt är det inte för dessa vackra ting berör oss på djupet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Richard »

Jag har fullständigt struntat i all hets som finns i samhället, man ska se bra ut, ha ett högavlönat jobb, fin bil o allt sånt där.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 02 Jan 2024, 12:31 Jag har fullständigt struntat i all hets som finns i samhället, man ska se bra ut, ha ett högavlönat jobb, fin bil o allt sånt där.
Det är bra när man kan ha lite distans till sånt.

Jag har fortfarande dålig självkänsla pga av tjejen jag misslyckades med. Känner mig oduglig. Det var väl inte misslyckandet i sig, utan att jag gjorde mig underlägsen som gjort så jag mår dåligt. Förminskat mig själv eller vad det heter. Usch!
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Kippis
Niobmedlem
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Kippis »

Det är också status, man ses som lyckad då.

En del är selfmade och en del har turen att födas in i det vad lycka, pengar och makt heter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38705
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Geta »

Det slog mig att ingen av de kvinnliga Nobelpristagarna var särskilt vackra. Bibliotikarier brukar inte heller vara särskilt vackra. Om man har ett vackert utseende kan man tycka att det är nog och anstränger sig inte för högre studier. Jag har en kusin som har varit jättesnygg. Hon är helt borta i matematik och tar lån till lyxresor som hon inte kan betala tillbaka. Det ligger nog något i uttrycket dum blondin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 02 Jan 2024, 12:38
Richard wrote: 02 Jan 2024, 12:31 Jag har fullständigt struntat i all hets som finns i samhället, man ska se bra ut, ha ett högavlönat jobb, fin bil o allt sånt där.
Det är bra när man kan ha lite distans till sånt.
Jag brukar tänka så här, jag har nåt som många jag möter i vardagen inte har och det är en tro på Gud. Det är mer värt än det som finns på jorden. Då borde man ju vara oändligt rik på flera sätt, om man är garanterad en plats i himmelriket.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Nissegossen »

Bibliotekarie får mig att tänka på denna
https://www.youtube.com/watch?v=qgTPYwnB6og
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply