Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Geta »

Min katt fick öronskabb. Det var en svart sörja i öronen. Tror att det var mina föräldrars långhåriga tax som smittade katten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Kippis »

Kippis wrote: 04 Jan 2024, 13:33 Kan katter som har parasiten själva bli schizofrena, eller uppvisa symtom på schizofreni?
Åter till frågan kan en katt bli schizofren av parasiten?

Och kan katter och hundar bli schizofren av cannabisrök, med tanke på att många narkotikamissbrukare har djur i hemmet när dom missbrukar och ibland utsätter stackars djur för det?
Last edited by Kippis on 04 Jan 2024, 17:31, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Geta »

Jag tror att en katt kan bli schizofren om ägaren är psykopat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by memphis »

Kippis wrote: 04 Jan 2024, 17:27
Kippis wrote: 04 Jan 2024, 13:33 Kan katter som har parasiten själva bli schizofrena, eller uppvisa symtom på schizofreni?
Åter till frågan kan en katt bli schizofren av parasiten?

Och kan katter och hundar bli schizofren av cannabisrök, med tanke på att många narkotikamissbrukare har djur i hemmet när dom missbrukar och ibland utsätter stackars djur för det?
Jag rökte cannabis när jag hade min första hund. Hon ogillade vanlig cigarettrök, undvek det som pesten, men cannabisrök gillade hon. Hon kom alltid och lade sig i närheten. Ägaren som hade henne före mig rökte också cannabis. Jag öppnade alltid balkongdörren eller hade fönstret öppet, men det är klart, hon fick ändå i sig. Men hon blev inte konstig eller mådde dåligt på nåt vis. Hon betedde sig helt normalt. Låg och slumrade tills det var dags att gå ut. Men precis som för människor måste det vara individuellt. Jag tror att man får inget rus av passiv rökning, men man blir lite påverkad.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by femfemman »

Hade katt när jag var barn. Kanske har parasiter i hjärnan nu då? Vem vet... :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Geta »

Vi hade både hundar, katter, hästar och kalkoner, när jag var barn.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by memphis »

Åh, kalkoner som är så roliga! De "pratar" så roligt :D
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Koi »

Du kanske är allergisk mot gräs? Mina fötter blir rödprickiga i gräs.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 291
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Kippis »

femfemman wrote: 04 Jan 2024, 19:08 Hade katt när jag var barn. Kanske har parasiter i hjärnan nu då? Vem vet... :)
Har själv haft en del katter när jag var barn.

Fick göra en hjärnröntgen vid psykosutredning för många år sedan för att hitta avvikelser i hjärnan. Men dom hitta inget. Alltså ingen parasit i hjärnan.
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by femfemman »

Kippis wrote: 04 Jan 2024, 20:39
femfemman wrote: 04 Jan 2024, 19:08 Hade katt när jag var barn. Kanske har parasiter i hjärnan nu då? Vem vet... :)
Har själv haft en del katter när jag var barn.

Fick göra en hjärnröntgen vid psykosutredning för många år sedan för att hitta avvikelser i hjärnan. Men dom hitta inget. Alltså ingen parasit i hjärnan.
Själv har jag aldrig fått göra hjärnröntgen, däremot tog de ett sånt EEG på mig innan diagnos sattes.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by Geta »

Jag har inte fått göra EEG, hjärnröntgen eller psykologiska test. De har diagnostiserat mig genom iakttagelser hur jag uppträtt. Schizofreni är den enda diagnos som jag fått.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Parasit i din katt kan göra dig schizofren.

Post by memphis »

Samma för mig. Inga direkta undersökningar har ägt rum. Det är väl mest hur man uppträder som avslöjar om man är psykotisk eller manisk.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply