Hälsoångest

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Hälsoångest

Post by femfemman »

Jag har problem med den fysiska hälsan. Man brukar säga "många bäckar små", och i mitt fall är det så att kombinationen av "sjukdomar" så som högt blodtryck, höga blodfetter, kraftig övervikt och lite andra saker gör så att jag förtvivlar.

Tankarna går som så att det är kört för mig att leva längre än max 50 år, och dessa tankar på uppgivenhet gör att jag äter ännu sämre mat och deppar ihop i sängen hemma istället för att ta en promenad eller gå till gymmet.

Någonstans så förstår jag ju att det inte är särskilt konstruktivt. Men frågan är då, tror ni att uppgivenheten och oförmågan att ändra vanor beror på negativa symptom eller kanske en lättare depression?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hälsoångest

Post by Koi »

Det är svårt att veta vad det beror på.

Jag vägde 140 kg som mest. Allt var jobbigt. Kunde knappt få på mig skorna.

Jag tog tag i det och bokade tid med dietist efter att jag fick sluta med Remeron och Fluanxol som i kombination orsakade min fetma (fick en omättlig hunger. Åt så jag kräktes och fortsatte äta) och fick Voxra och Abilify. Jag fick mer energi och orkade ta tag i viktproblemet. Gick ner 50 kg på 3 år.

Sen har det hoppat upp och ner mellan 90 och 115 beroende på olika orsaker. Bla bristande motivation och mediciner som gör en vrålhungrig.
femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Koi wrote: 05 Jan 2024, 20:29 Det är svårt att veta vad det beror på.

Jag vägde 140 kg som mest. Allt var jobbigt. Kunde knappt få på mig skorna.

Jag tog tag i det och bokade tid med dietist efter att jag fick sluta med Remeron och Fluanxol som i kombination orsakade min fetma (fick en omättlig hunger. Åt så jag kräktes och fortsatte äta) och fick Voxra och Abilify. Jag fick mer energi och orkade ta tag i viktproblemet. Gick ner 50 kg på 3 år.

Sen har det hoppat upp och ner mellan 90 och 115 beroende på olika orsaker. Bla bristande motivation och mediciner som gör en vrålhungrig.
Tack för ditt svar, Koi!

Jag inser nu att jag borde göra något för att få ökad energi så att jag orkar ta tag i det. Ska definitivt ta upp det med min psykläkare, om hen orkar bry sig om saken. 140 kg är mycket, själv vill jag inte berätta exakt vad jag väger, men jag har en BMI som ligger strax över 40, dvs extrem fetma.

Medicinerna är nog en stor bov i sammanhanget, problemet är att jag verkligen behöver mina psykmediciner för att må bra psykiskt.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hälsoångest

Post by Koi »

Kolla om du hittar en dietist som kan hjälpa dig att byta ut kolhydratrika matvaror till sånt med mindre mängd energi. Du får äta grönsaker som en kossa innan du kommer upp i mängden kolhydrater som ex en tallrik pasta ger.

Byta ut läsk mot sodavatten med limeskivor ex.

Små saker som gör väldigt mycket.
femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Jag har varit hos två olika dietister de senaste åren, det hjälpte inte. Den ena var bra i mitt tycke och hjälpte mig mycket med råd och tips, men efter att kontakten avslutades pga pandemin så fick jag återfall i gamla vanor ganska snabbt. Den andra dietisten var mindre bra och gav mig bara ett papper där det typ stod: "Mer grönsaker, mindre energi."

Läsk dricker jag nästan varje dag, men håller mig till sockerfria alternativ. Ska inte innehålla någon energi, iaf enligt vad som står på burken.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hälsoångest

Post by Koi »

De innehåller sötningsmedel som inte är bra för kroppen. Prova byta ut en flaska mot sodavatten om dagen. Skicka i citron/lime i flaskan. Håll i kylen.

Sötningsmedel triggar sug på kolhydrater.

Googla på snabba kolhydrater. De bildar glukos i kroppen, dvs socker. Så om du häller i dig en hel flaska Cola Zero så blir du sugen. Inte hungrig. Du blir sugen på nåt. Snabb belöning till hjärnan. Snabba kolhydrater. Vitt bröd, pasta, snabbmakaroner, allt som gjorts med vetemjöl. Kakor, bullar mm. Och fett. Som ost. Varma mackor tex.

Jag dricker aldrig läsk. Drack förut. Mitt sug efter snabba kolhydrater har minskat.

Jag har en vän som är stor. Överkonsumerar zero-produkter och belönar suget som kommer med chips och bakelser.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hälsoångest

Post by Geta »

Stackars dig, femfemman. Hoppas att du kan ta tag i din hälsa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Tack för tips, Koi! Ska sluta eller iaf rejält minska mitt intag av sötningsmedel. Kranvatten med citronjuice i är ju gott det med.

Snabba kolhydrater nämnde min första dietist kom jag på nu när du skrev om det, men jag minns inte vad hon sa om det. Ska googla!
femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Geta wrote: 05 Jan 2024, 21:11 Stackars dig, femfemman. Hoppas att du kan ta tag i din hälsa.
Tack, Geta! Det där med motivation kan vara riktigt jobbigt när man har psykosproblematik. Men att skriva av mig här på viska gör att jag mår bättre, otroligt nog! :)
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hälsoångest

Post by Koi »

femfemman wrote: 05 Jan 2024, 21:13 Tack för tips, Koi! Ska sluta eller iaf rejält minska mitt intag av sötningsmedel. Kranvatten med citronjuice i är ju gott det med.

Snabba kolhydrater nämnde min första dietist kom jag på nu när du skrev om det, men jag minns inte vad hon sa om det. Ska googla!
Vill du ha en lenare känsla på vattnet så skär i några skivor gurka.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hälsoångest

Post by Geta »

Vattnet blir godare om man kyler av det i kylskåpet. Jag har en tillbringare med vatten där.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
femfemman
Litiummedlem
Posts: 327
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Nu har jag en tillbringare med citronvatten i kylen. Snabba ryck! :)
Post Reply