Problem med rationellt tänkande

Moderator: Moderator 1

miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Problem med rationellt tänkande

Post by miominmio »

Hittade bl.a. här på KI:s hemsida att man med schizofreni har problem med rationellt tänkande. Vad innebär det mer konkret, och är det någon här som upplevt det?

https://ki.se/forskning/vad-ar-schizofreni
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Koi »

Har en app som heter Svensk Ordbok. Den är bra.


Image
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by memphis »

Jag har svårt med rationellt tänkande ibland, främst när katastroftankar tar över. I övrigt är det länge sen jag hade psykos eller mani.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by miominmio »

memphis wrote: 07 Jan 2024, 06:58 Jag har svårt med rationellt tänkande ibland, främst när katastroftankar tar över. I övrigt är det länge sen jag hade psykos eller mani.
Vad är det för typ av katastroftankar då typ?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Geta »

Jag har haft tankestörningar. Det har varit svårt att tänka som jag vill. Det blir stopp. Med åldern har tankeförmågan utökats. Det kan vara vanföreställningar som gör att det blir svårt att tänka rationellt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by miominmio »

Geta wrote: 07 Jan 2024, 10:20 Jag har haft tankestörningar. Det har varit svårt att tänka som jag vill. Det blir stopp. Med åldern har tankeförmågan utökats. Det kan vara vanföreställningar som gör att det blir svårt att tänka rationellt.
Så det handlar om hur man ställer sig till vanföreställningar, rationellt tänkande? Att det blir svårt att övertyga sig själv vad som är verkligt. Eller är det i allmänhet?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Geta »

Vanföreställningar och tankestopp kan göra det svårt att tänka rationellt, fast man vill.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by memphis »

miominmio wrote: 07 Jan 2024, 07:06
memphis wrote: 07 Jan 2024, 06:58 Jag har svårt med rationellt tänkande ibland, främst när katastroftankar tar över. I övrigt är det länge sen jag hade psykos eller mani.
Vad är det för typ av katastroftankar då typ?
Det handlar om allt möjligt. Från att jag ska orsaka mordbrand till att jag ska råka sticka ut ögonen på hunden om jag har långa naglar. Och så klassikerna spisen, kaffebryggaren om de är avstängda eller inte.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Koi »

Rationellt tänkande är alltså förnuftigt tänkande. Att kunne pröva sina idéer man får.

Som de svarta larverna som hoppade på golvet. Jag satte mig på huk och kände på golvet och kände inga larver. Då visste jag att det var hallucinationer. Är det rationellt tänkande? Blev inte rädd. Sett och upplevt många konstiga saker.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by miominmio »

memphis wrote: 07 Jan 2024, 13:46
miominmio wrote: 07 Jan 2024, 07:06
memphis wrote: 07 Jan 2024, 06:58 Jag har svårt med rationellt tänkande ibland, främst när katastroftankar tar över. I övrigt är det länge sen jag hade psykos eller mani.
Vad är det för typ av katastroftankar då typ?
Det handlar om allt möjligt. Från att jag ska orsaka mordbrand till att jag ska råka sticka ut ögonen på hunden om jag har långa naglar. Och så klassikerna spisen, kaffebryggaren om de är avstängda eller inte.
Är det ofta du har katastroftankar? Jag har drabbats av såna tvångstankar också senaste dagarna. Vill bara att de ska väck..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by memphis »

Ja det är ofta jag har dem. Allting som ligger lite utanför mitt vanliga dagliga liv orsakar oftast katastroftankar tyvärr. Vet inte nåt bra sätt att få väck dem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by miominmio »

Koi wrote: 07 Jan 2024, 13:58 Rationellt tänkande är alltså förnuftigt tänkande. Att kunne pröva sina idéer man får.

Som de svarta larverna som hoppade på golvet. Jag satte mig på huk och kände på golvet och kände inga larver. Då visste jag att det var hallucinationer. Är det rationellt tänkande? Blev inte rädd. Sett och upplevt många konstiga saker.
Okej jag förstår. Jag undrar isåfall om man med schizofreni har svårt med rationellt tänkande hela tiden i sin vardag eller främst när det kommer till vanföreställningar eller tvångstankar? Det kanske är olika. Sorry om jag ställer massa frågor men är nyfiken/vill veta mer.
Post Reply