Problem med rationellt tänkande

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Geta »

Det är bara punktvis som man inte kan tänka och handla rationellt som schizofren.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Koi »

miominmio wrote: 07 Jan 2024, 14:32
Koi wrote: 07 Jan 2024, 13:58 Rationellt tänkande är alltså förnuftigt tänkande. Att kunne pröva sina idéer man får.

Som de svarta larverna som hoppade på golvet. Jag satte mig på huk och kände på golvet och kände inga larver. Då visste jag att det var hallucinationer. Är det rationellt tänkande? Blev inte rädd. Sett och upplevt många konstiga saker.
Okej jag förstår. Jag undrar isåfall om man med schizofreni har svårt med rationellt tänkande hela tiden i sin vardag eller främst när det kommer till vanföreställningar eller tvångstankar? Det kanske är olika. Sorry om jag ställer massa frågor men är nyfiken/vill veta mer.
Jag vet inte. Är också nyfiken på det.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by amandara »

Jag är så sjukt rationell och konkret så ingen fattar att jag är sjuk - förutom i allra sista fasen. Att jag blir LPTad alltså.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by amandara »

Kristna förstår inte heller att man är sjuk - man är besatt av onda energier, i deras ögon. De är rädda om sitt rennom’e om de öht skulle bry sig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Geta »

Kristna pastorer är rädda för att demonerna ska hoppa på dem om de ber för psykiskt sjuka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by amandara »

Usch.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Zoidar »

amandara wrote: 08 Jan 2024, 17:49 Kristna förstår inte heller att man är sjuk - man är besatt av onda energier, i deras ögon. De är rädda om sitt rennom’e om de öht skulle bry sig.
Onda energier har jag inte hört kristna prata om. Låter som en New Age - term. Demoner däremot. Uppfattningar bland dagens kristna skiljer sig rätt mycket.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by memphis »

Vet inte hur det är för andra, men demoner har varit på mig. Inte så mycket nu längre dock. Men när jag blundar ibland kommer ansikten farande i mörkret. De kommer närmare och närmare mitt ansikte och när de är riktigt nära förvrids deras ansikten innan de försvinner. Det är obehagligt och fascinerande på samma gång.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Zoidar »

De kristna jag pratat med försöker ofta övertyga mig att jag är sjuk. De tror inte alls på kundalini. Så för mig har det varit tvärt om.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by amandara »

Zoidar wrote: 08 Jan 2024, 18:38
amandara wrote: 08 Jan 2024, 17:49 Kristna förstår inte heller att man är sjuk - man är besatt av onda energier, i deras ögon. De är rädda om sitt rennom’e om de öht skulle bry sig.
Onda energier har jag inte hört kristna prata om. Låter som en New Age - term. Demoner däremot. Uppfattningar bland dagens kristna skiljer sig rätt mycket.
Det är vad jag sög upp, uppfattade på ett ställe med kristna där jag bodde. De gick bärsärk över mig och tvingade mig att flytta. Trots att jag hade köpt min lägenhet. Psykiatrin hjälpte nada - det skrevs ”psykosocialt belastad situation”, ja de hörde av sig till psykiatrin oxå.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by Koi »

amandara wrote: 08 Jan 2024, 18:49
Zoidar wrote: 08 Jan 2024, 18:38
amandara wrote: 08 Jan 2024, 17:49 Kristna förstår inte heller att man är sjuk - man är besatt av onda energier, i deras ögon. De är rädda om sitt rennom’e om de öht skulle bry sig.
Onda energier har jag inte hört kristna prata om. Låter som en New Age - term. Demoner däremot. Uppfattningar bland dagens kristna skiljer sig rätt mycket.
Det är vad jag sög upp, uppfattade på ett ställe med kristna där jag bodde. De gick bärsärk över mig och tvingade mig att flytta. Trots att jag hade köpt min lägenhet. Psykiatrin hjälpte nada - det skrevs ”psykosocialt belastad situation”, ja de hörde av sig till psykiatrin oxå.
Men så kan man ju inte göra?!! Polisanmälde du dem för trackasier?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problem med rationellt tänkande

Post by amandara »

Koi wrote: 08 Jan 2024, 20:32
amandara wrote: 08 Jan 2024, 18:49
Zoidar wrote: 08 Jan 2024, 18:38

Onda energier har jag inte hört kristna prata om. Låter som en New Age - term. Demoner däremot. Uppfattningar bland dagens kristna skiljer sig rätt mycket.
Det är vad jag sög upp, uppfattade på ett ställe med kristna där jag bodde. De gick bärsärk över mig och tvingade mig att flytta. Trots att jag hade köpt min lägenhet. Psykiatrin hjälpte nada - det skrevs ”psykosocialt belastad situation”, ja de hörde av sig till psykiatrin oxå.
Men så kan man ju inte göra?!! Polisanmälde du dem för trackasier?
Ja jag polisanmälde dem. Men knappast ett prioriterat ärende. Men för mig som person var det för jävligt - hur de betedde sig.
Post Reply